Foto: Emma Svensson / Retna Pictures
 Foto: Emma Svensson / Retna Pictures

Hultsfredsfestivalen lägger ner

Publicerad
Uppdaterad
Den 7 juli skulle den 25:e Hultsfredsfestivalen inletts.
Men med en dryg en vecka kvar meddelar arrangörerna att festivalen läggs ner.
"Som biljettförsäljningen ser ut en vecka innan festivalen skulle ha ägt rum kan vi inte arrangera årets festival, utan vi som arrangörer tvingas slänga in handduken", står det bland annat på hemsidan.
1986 arrangerades den första Hultfredsfestivalen och den 7 juli skulle den 25:e festivalen inletts.
Men med åtta dagar kvar tills portarna skulle öppnats meddelar arrangörerna att festivalen nu läggs ned på grund av för dålig biljettförsäljning.
Enligt arrangörerna kommer bolaget Hultsfredsfestivalen AB så snart som möjligt att ansöka om konkurs.
Det är just nu oklart om biljetter kommer att kunna lösas in. Först när en konkursförvaltare satt sig in i verksamheten kan arrangören lämna något besked om biljettköpare får pengarna tillbaka.

Ber om förståelse

"Att ställa in årets festival har varit ett väldigt tungt beslut fatta. Men det är det mest ansvarsfulla vi kan göra i det här läget. Vi slänger in den för att vi måste det. Vi kan inte längre erbjuda alla besökare och alla ideellt arbetande funktionärer den upplevelse de förtjänar att fåvara en del av.
Vi vill tacka alla de som någon gång har besökt festivalen samt alla de som varit med och arbetat med festivalen. Samtidigt vill vi be alla dom som hade tänkt besöka årets festival att ha förståelse för vår situation", skriver arrangörerna bland annat på hemsidan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida