LEDSEN. Malin Kemi, 17, är besviken över att Augustibuller ställer in. "I går kände jag mig lurad". Foto: PRIVAT
LEDSEN. Malin Kemi, 17, är besviken över att Augustibuller ställer in. "I går kände jag mig lurad". Foto: PRIVAT

Festivalbesökare besvikna när Augustibuller ställs in

Publicerad
Uppdaterad
Festivalen Augustibuller har ställts in.
I dag kom beskedet att punkfesten är över. Troligen väntar konkurs.
- Fordringarna är ju betydligt större än våra tillgångar, säger Lena-Marie Hammarström i festivalledningen till Nerikes Allehanda.
Punkfestivalen Augustibullers saga kan ha tagit slut i dag.
Liksom många andra musikfestivaler har festivalen dragits med ekonomiska problem och minskande biljettförsäljning. Nu har ledningen för Augustibuller i Lindesberg beslutat att ställa in årets festival som skulle ha öppnat i början av augusti.

Känner sig lurad

– Jag känner mig ledsen i dag. I går kände jag mig lurad av dem, säger Malin Kemi, 17, från Orsa.
Hon hade sett fram emot festivalen och upprördes likt många andra över att Augustibuller för någon dag sen annonserade att festivaldagarna minskades från tre till en dag och att campingen skulle försvinna.
Inga pengar skulle då betalas tillbaka till dem som köpt tredagarsbiljetter.

Pengarna tillbaka

Nu när festivalledningen i stället bestämt sig för att lägga hela festivalen på is hoppas man kunna betala tillbaka pengar till folk.
”Vi vill ge er chansen att få tillbaka pengarna ni har betalat för biljetten och ställer därför in det planerade arrangemanget”, skriver ledningen på festivalens hemsida.
Malin Kemi hoppas på att få hela summan, 650 kronor, tillbaka för biljetten.
– Jag är långt ifrån kapitalist, men de här pengarna kunde jag ha lagt på ett körkort i stället, säger hon till Expressen.se.

Gick inte runt

Jenny Cedermark, 18, tycker synd om de som redan har köpt tågbiljetter till ett arrangemang som inte blir av. Hon tycket dessutom att festivalen skulle satsat på billigare band.
– Jag tror själv att det hade löst sig om de hade bantat banden och haft campingen öppen som vanligt.
Anna Jönsson, 24, från Malmö har varit i kontakt med konsumentverket som menar att hon har rätt att få sina pengar tillbaka.
– Men jag undrar om man ska skratta eller gråta. Genom detta så dör alla de fina minnen som jag har från denna festival, säger Anna Jönsson.
Vad som händer med återbetalningarna om festivalen går i konkurs är oklart.
– Som konsument kommer man ganska långt ner i listan när det har gått så långt som till en konkurs. Först ska de prioriterade fordringsägarna ha betalt. Det är banker, skattemyndigheten och arbetstagare, säger Jessie Cargill-Ek, jurist på konsumentverket till Nerikes Allehanda.
Augustibuller ska ha sålt 1 000 biljetter till årets festival. För att gå runt ekonomiskt behövde man sälja ytterligare 1 300 biljetter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag