Här återförenas Per Gessle och Marie Fredriksson i Amsterdam. Datumet var den 6 maj 2009. Foto: Greetsia Tent
Här återförenas Per Gessle och Marie Fredriksson i Amsterdam. Datumet var den 6 maj 2009.  Foto: Greetsia Tent

Den otroliga sagan om Roxette

Publicerad
Uppdaterad
AMSTERDAM Tack vare sin melodiska pop signerad Gessle och en viss utbytesstudent erövrade Roxette världen i början på 90-talet.
2009 blev året då Sveriges största popexport efter Abba återförenades på scenen.
Här är berättelsen om Roxette - från början till comebacken.
Få svenskar uppvuxna på 80-talet har väl undgått den smått otroliga historien om hur Roxettes monsterhit ”The Look” nådde USA.
En amerikansk utbytesstudent återvände hem efter studier i Borås, med popplattan ”Look Sharp” i bagaget. Väl hemma i Minneapolis bad han medarbetarna på radiostationen KDWB att lyssna på låten, och vips så började den spelas.
Det var februari 1989, och det dröjde inte länge innan två förbluffade gruppmedlemmar - Per Gessle och Marie Fredriksson - nåddes av rapporterna om att deras låt spelades ”over there”.

"Lite stolt"

Men sagan om Roxette börjar tidigare. Tre år för att vara exakt.
Per Gessle har skrivit låten ”Neverending love”. Från början på svenska, till Pernilla Wahlgren, som inte vill ha den. Men under ett möte med Rolf Nygren, dåvarande vd på EMI föreslår Nygren att Per ska spela in den på engelska, tillsammans med Marie Fredriksson.
– Jag minns att Per hade skrivit en jäkligt bra låt. Visst är jag lite stolt över att det var jag som kom med idén till Roxette, har han sagt i en tidigare intervju med Expressen.
Under försommaren 1986 ges singeln ut, hyfsat anonymt, eftersom de egentligen inte riktigt tror på den.
Men låten blir sommarens stora hit och i november samma år släpps gruppens första lp - ”Pearls of passion”. Framgångshjulet Roxette har bara börjat rulla.

Tillbaka till 1989. ”Look Sharp” säljer 140 000 exemplar på tio dagar när den släpps i oktober året före. Med en bejublad Sverigeturné som pressen kallar ett triumftåg i bagaget åker Per Gessle och Marie Fredriksson över till USA där ”The Look” alltså spelas för fullt.
– Det är helt otroligt, jag fattar ingenting. När vi kommer till USA står alla bara och bugar, det är ju som om vi vore riktiga rockstjärnor, säger en förbluffad Marie Fredriksson.
Den 29 mars blir Roxette den tredje svenska gruppen att placera sig i toppen på amerikanska Billboardlistan med ”The look”.

Inte sista gången

Bara Abba och Björn Skifs har tidigare lyckats med den bravaden. Men det är inte sista gången gruppen ska toppa den prestigefyllda listan, långt ifrån.
Duon får ytterligare skjuts i karriären av en smått hysterisk Europaturné i slutet av året, och i juni 1990 blir ”It must have been love” den tredje låten under drygt ett år att ligga etta på Billboard.
Det efter att ha varit med i storfilmen ”Pretty Woman”.

1991 satsar skivbolaget EMI närmare 20 miljoner kronor på duon och de känner en viss press.
– Det känns onekligen som om de väntar sig en del av oss, säger Per Gessle.
Men leveransen låter inte vänta på sig. Under våren säljs plattan ”Joyride” i 2,2 miljoner exemplar på en månad och i maj ligger även ”Joyride” etta på Billboardlistan.
– Jag är så rörd så jag inte vet vad jag ska säga, säger Marie Fredriksson till Expressen när hon firar på Café Opera.

Hur stora som helst

I september säljer bandet ut 104 200 biljetter till sin Sverigeturné på en vecka. Sverigeturnén blir till en världsturné som pågår i ett och ett halvt år. Duon spås bli hur stora som helst.
– Intresset har nått en nivå där det nästan är sjukt. Vi har blivit mer ett fenomen än ett popband, säger Per Gessle.

1994. Efter ett mellanår med barnafödande för Maries del och bröllop för Per ska de komma tillbaka med ”Crash, Boom, Bang”.
Men det väntade banget uteblir. Skivan säljer ”bara” i 4 miljoner exemplar, vilket ses som ett misslyckande.

Grungen regerar

I USA vill skivbolaget inte ge ut skivan på marknaden. I ställer för Roxettes melodiösa pop är det grungen som regerar med band som Nirvana och Pearl Jam i spetsen. 
De bestämmer sig för att ta en paus. Familjelivet blir viktigare, och kanske är det också de senaste årens misslyckade lanseringar som ligger bakom.
– Vi kom till en punkt sommaren 1995 då vi kände att vi måste ta en paus. Antingen byta liv eller också lägga ned det här. Vi bestämde oss för att inte göra någonting på några månader.
– Sedan dröjde det ganska länge innan vi gjorde någonting. Av ganska naturliga skäl: Vi fick barn, både Marie och jag, förklarade Per.

1999 och 2001 släpps plattorna ”Have a nice day” och ”Roomservice”. De tas emot hyfsat på hemmaplan, men Roxette är långt ifrån den framgång de rönte under början av 90-talet. Försäljningsmässigt.
Fansen däremot, de glömmer inte.

15 september 2002. Roxette ska just presentera sin turnéplan för Europa, med ett 50-tal spelningar, när beskedet kommer: Marie Fredriksson, 44, har drabbats av en hjärntumör.
Efter ett fall i hemmet har hon vårdats för hjärnskakning på Karolinska Sjukhuset, där tumören kan konstateras.
Sångerskan blixtopererats, men fortsätter att kämpa mot sin sjukdom.
2003 släpps singeln ”Opportunity Nox” där Marie sjunger i bakgrunden. Det blir det första hon gör sedan tumören. Men än är det långt kvar till en återförening på scenen.

November 2008. Per Gessle släpper skivan ”Party crasher”. Marie Fredriksson gör comeback på scenen i showpaketet ”Stjärnklart”.
Klädd i vitt, sittandes på en pall framför hon bland annat ”Tro” när Expressen är på plats i Norrköping. Vägen tillbaka har börjat. Samtidigt avslöjar Per Gessle att han hoppas på en återförening.
– Det är en tröskel som hon har tagit steget över, att hon står på scenen igen. Så funkar det för henne förväntar jag mig ett telefonsamtal vilken dag som helst. Det vore skitkul så klart, säger Per Gessle.

6 maj 2009. Det tusentals fans, och både Per Gessle och Marie Fredriksson har drömt om blir sant. Ett återförenat Roxette står på scenen tillsammans på Melkweg i Amsterdam. Tårarna rinner ner för både fansen och flera i produktionens kinder.
Roxette är, på riktigt, tillbaka.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag