Dolly Parton under konserten på Globen på lördagen. En spelning som får tre getingar av Expressens musikrecensent Anders Dahlbom. Foto: Viktor Wallström/Rockfoto
Dolly Parton under konserten på Globen på lördagen. En spelning som får tre getingar av Expressens musikrecensent Anders Dahlbom.  Foto: Viktor Wallström/Rockfoto

Dahlbom: Dollys röst gör publiken tyst

Publicerad
Uppdaterad
Det finns bara en Dolly Parton.
På gott och ont.
Titeln på hennes förra platta sammanfattade fenomenet med två ord: Backwoods Barbie. Genom hela karriären har Dolly Parton om och om igen valt att fokusera på två saker, var hon kommer ifrån och hur hon ser ut.
I decennier har hon berättat om den fattiga uppväxten i Tennessee och skojat om hur mycket pengar det går åt att se så billig ut.

På den här Sverige-vändan får vi förstås höra historierna och skämten ännu en gång. Det är på ett sätt en genialisk taktik. En av världens största artister får oss att bekymra oss över hur fattig hon var en gång i forntiden.
När Dolly berättar, och hon gör det en hel del under konsertens två och en halv timme, känns allt som ett skådespel. Hon vet att vi vet att hon måste.
Så fort hon börjar sjunga känns det som man kommer personen Dolly Parton lite närmare.
För oj, vilken röst hon fortfarande har.

I gospel-numret "He's everything" trycker hon på så man kan bli religiös för mindre, hyllningen till fadern i "Smokey mountain memories" känns genuin. Tyvärr känns konsertupplägget väl hattigt.
Under första halvan kastar sig Dolly igenom allt från Beatles till Led Zeppelin utan att riktigt våga landa och känna efter. Kanske får vi väl många låtar från senaste plattan. Och det långa partiet där hon gör reklam för en film som inte går upp på biograferna förrän nästa år känns helt onödigt.
Men samtidigt. När hon får hela Globen att sitta knäpptyst med hjälp av en innerlig version av "Little sparrow", då är det lätt att gilla den glittriga version av Dolly Parton som står däruppe och sjunger himmelskt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag