Carola är tillbaka med uppföljaren till Jul i Betlehem.
Carola är tillbaka med uppföljaren till Jul i Betlehem.

Carola - I denna natt blir världen ny – Jul i Betlehem II

Publicerad
Uppdaterad
Kirkelig kulturverksted/Universal
JUL

Vid det här laget
torde det vara fastslaget att det som skiljer Carola från resten är hennes sällsynta förmåga att explodera live.
Älska eller hata henne – det går knappast att ignorera Carolas scenkarisma.
Att den utstrålningen sällan fångas i studioinspelningar hindrade inte den här cdn:s del 1, ”Jul i Betlehem”, från att säljas i 600 000 exemplar i Skandinavien. En siffra som imponerar ännu mer när man lyssnar på den.
När Carola sjunger julsånger och psalmer är schlagerfläktarna långt borta.
Låtarna påminner om stillsamma kyrkostunder. Det är musik att tända ljusen i krubban till. Inte att avnjuta framför öppna spisen med en Dean Martin-toddy eller kanelkryddad bourbon

Det är stillsamt. För stillsamt och traditionellt för min smak.
Nyskrivna titelspåret hade legat bra på Carolas vaggvise-cd – så sövande är den
– och livefavoriten ”Go, tell it on the mountain” är tömd på all sin energi. Arrangemangen är sparsamma och fokus ligger på Carolas stämma. Men hon sjunger som ängel. ”Stilla natt” är till och med så fin att det känns som om Carola sjunger på ett eget språk. Ängelska.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag