Modebloggare - visa modet!

Publicerad
Uppdaterad
Det sprider sig som en löpeld, svetten lackar, tangentborden glöder, snabbt ska det gå. Vem hinner först? Vem matchar bäst? Hissa eller dissa, är den fulsnygg eller bara ful? Och vad ska jag tycka?
Först poppar den upp hos Hotspot, några timmar senare hos Kelly. Snart hakar Imilk, Fashionsquad, Engla, Elin Kling, Modette-Elenore, Linn Gustavsson och 38 andra på. Inte hjälper det att hälften är bästisar som shoppar ihop. Elin hänger med Linn som jobbar för Sofi som är syrra till Frida som… Ja, ni fattar.

Jag pratar förstås om den svarta spetstoppen från H&M. Eller finstickade, grå långvästen från H&M. Eller Minimarket-kängorna, bästa rutiga pojkvänsskjortan från Topshop, senaste Miu Miu-väskan, ultimata höstkavajen från Hope, körsbärsrosa nagellacket Elin från Make up store eller valfritt plagg från Acnes höstkollektion (finns det förresten något kvar att hylla, nu när Modette-Eleonore till och med godkänt de klumpiga, fyrkantiga ankelbootsen i krokoläder?). 
Gemensamt för alla plaggen är att de älskas av landets mest lästa modebloggare.

Egen stil? Att använda bloggens frihet till att våga sticka ut? Att göra tvärtom mot vad Elle-redaktionen i Stockholm gör? Glöm det. Svenska modebloggvärldens maktskikt har blivit ännu ett bevis på att vi svenskar älskar att se exakt likadana ut.
Bloggpionjärerna är inte längre coola uppstickare, modebloggmaffian har förvandlats till en armé av söta tjejer i identiska outfits som sitter lite lagom löst på deras pinnsmala kroppar.

Modebloggarnas fel? Absolut inte. Tvärtom ska alla grymma modebloggare ha en eloge. Det är tufft att ligga på topp, tar betydligt mer tid och energi än många tror att underhålla en framgånsrik blogg. Att plåta helkroppsbilder på sig själv dagligen tar på krafterna, dessutom är det en konst att få till en snygg bild.
Passar du inte modebloggmallen från början får du snart höra det i kommentarerna. Tro mig, som en tungviktare i bloggtoppen med mina 68 kilo vet jag. Det krävs självförtroende för att inte ta till sig gliringar om ”stabbiga ben” och ”extrakilon”, hade jag inte vetat bättre hade jag förmodligen också växt ur mina jeans från förra året.
Den ombloggade sammetskjolen från Dagmar.
Självklart finns kaxiga undantag, men dem hittar du längre ner på bloggtopplistorna.
Kort sagt, vill du bli läst och dra in stålar på din blogg – på med Minimarket-kängorna, höstens luddiga stortröja, jeans i storlek 27 och rätta dig i leden!
Nej, nu måste jag se om det fortfarande går att få tag i den där Dagmar-kjolen…

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag