Foto: SVen LindwallFoto: SVen Lindwall
 Foto: SVen Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall

SVT varnar Samir Badran efter kuppen

Publicerad

SVT varnar Samir Badran efter reklamkuppen i Melodifestivalen.

Artisten visade tydligt märket på sina kalsonger mitt i sändning – och sen trotsade han SVT:s ord från generalrepet och satte på sig en t-shirt med tryck.

Kanalen kommer nu att ta ett möte med artisten innan finalen.

– Det får inte upprepas, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen.

Det började med Samir Badran, 25, genomförde generalrepet med en t-shirt med reklam på – något som strider mot SVT:s regler.

Kanalen var i kontakt med artistens innan kvällens "Andra chansen" och meddelade att han var tvungen att byta t-shirt, något som artisten också gjorde.

Men i stället valde Samir Badran att tydlig visa upp märket på sina kalsonger under sitt bidrag "Bada nakna" med Viktor Frisk.

Nu kommer SVT att prata med Samir efter att han valt att bryta mot reglerna.

– Vi har strikta regler när det gäller reklam och exponering av det i tv-sammanhang. Och det måste vi prata med Samir och hans skivbolag med innan finalen. För det är klart att det inte är okej om du frågar oss, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen.

 

LÄS MER: Så stoppar SVT Samir Badran

Samir: "Jag kommer få skit"

Samir själv är medveten om att reklamkuppen kan orsaka problem för honom. I Expressens live-tv säger han följande:

– Jag kommer säkert få skit som alltid, säger han.

Artisten valde senare i Melodifestivalen att bryta mot SVT:s regler ännu en gång.

Efter att han genomfört sin låt så valde han att sätta på sig t-shirten som SVT förbjöd under generalrepet.

– Där har vi bett honom om att han inte ska ha den t-shirten på sig. Av någon anledning har han bytt. Anledningen till att han har bytt kan bara han svara på, men jag gissar att han har en bra, säger Anette Helenius.

Vad tycker ni om det?

– Ja, det är inget bra.

Vad ska ni göra för typ av åtgärder?

– Vi från programsidan kan inte göra något åt det. Utan vi kan vädja till artisterna att de inte ska exponera några varumärken, om de ändå gör det så är skadan skedd.

 

LÄS MER: De klädde sig bäst i Melodifestivalen ikväll

Kanalen ska ha möte med Samir

SVT kommer nu att ha ett möte med Samir innan finalen nästa helg – för att förklara att han inte får bryta mot reglerna.

– Vi kommer att samlas innan finalen och gå ut med tydlig information till Samir att det här inte är okej för SVT, att ha kläder med varumärken som syns i bilden, säger Anette Helenius.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag