Anna Bergendahl och Peter Jöback gick vidare från deltävling fyra direkt till Globenfinalen. Inför Andra chansen berättar SVT att de planerar att utöka antalet deltävlingar - kanske redan till nästa år. Foto: Sven Lindwall
Anna Bergendahl och Peter Jöback gick vidare från deltävling fyra direkt till Globenfinalen. Inför Andra chansen berättar SVT att de planerar att utöka antalet deltävlingar - kanske redan till nästa år. Foto: Sven Lindwall

SVT smider planer - vill dubbla deltävlingarna

Publicerad
Uppdaterad
ÖREBRO. Expressen kan i dag avslöja att SVT smider planer på att utöka Melodifestivalen.
Det förs diskussioner om att låta de sex tävlingsveckorna bli tio.
- Jag skulle absolut kunna tänka mig att beställa fler, säger Martin Österdahl, programbeställare för kanalen.
Melodifestivalen har de senaste veckorna kritiserats hårt.
Men trots detta, och en svacka vad gäller tittarsiffrorna under OS, hyser SVT en enorm tilltro till tävlingen vad gäller förmågan att dra publik.
Expressen kan i dag avslöja att kanalen överväger att utöka schlager-SM ytterligare.
Januari månad är traditionellt ett vaccum vad gäller stora tv-satsningar, och det är där SVT planerar att göra sin stöt.

Chefen nöjd

Dagens fyra deltävlingar, plus "Andra chansen" och Globen-finalen kan inom en snar framtid vara utbytt mot ett upplägg innehållande åtta eller tio program.
Den högt uppsatte och inflytelserike SVT-chefen berättar inför "Andra chansen" i Örebro:
- Som beställare är jag så nöjd att jag kan tänka mig att beställa ännu fler episoder. Och det menar jag verkligen. Jag jämför med allting annat, och som svensk underhållning står Melodifestivalen i en klass för sig, säger Martin Österdahl, programbeställare, ordförande i uttagningsjuryn och tidigare projektledare för schlager-SM.
- Jag beställer alla underhållningsprogram. Melodifestivalen, är stark familjeunderhållning, det har stjärnorna, dramatiken, och de stora genombrotten. Det är ingen slump att den har en miljon tittare fler än alla andra. Jag kan absolut beställa fler.

Tar beslut i maj

När kan det beslutet fattas?
- Jag vill vänta med att säga något mer till dess vi utvärderat hela årets Melodifestivalen, efter Oslo i maj. Sedan är det nya tag. Men den håller för den här längden, och jag kan inte utseluta att vi beställer fler episoder.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag