Jasmine Kara Foto: Sven LindwallJasmine Kara Foto: Sven Lindwall
Jasmine Kara Foto: Sven Lindwall
Jasmine Kara får inte ha sina röda skor. Foto: Sven LindwallJasmine Kara får inte ha sina röda skor. Foto: Sven Lindwall
Jasmine Kara får inte ha sina röda skor. Foto: Sven Lindwall

Så stoppar SVT Jasmine Kara

Publicerad

Jasmine Karas scenkläder i Melodifestivalen 2017 bryter mot SVT:s regler.

Anledningen? Sångerskan har på sig ett par skor med Pumas logotyp - nu stoppas hon av kanalen.

– Artisterna måste förhålla sig till SVT:s regler, säger presschefen Lili Assefa.

På lördag gör Jasmine Kara, 28, debut i Melodifestivalen. Sångerskan tävlar med bidraget "Gravity" och deltar i den andra deltävlingen där hon bland annat gör upp mot Robin Bengtsson, Owe Thörnqvist, Krista Siegfrieds och FO&O.

Jasmine Kara, som genomförde sin första repetition i Vida arena under torsdagen, kommer att ha röda scenkläder och skärmarna på scen kommer också att ha röd färg.

 

LÄS MER: Så stoppar SVT Samir Badran

 

Nu tvingas Jasmine Kara göra ändringar i scenkläderna. Detta då hon, utöver sin röda klänning, har på sig ett par röda gympaskor från Puma där företagets logotyp syns.

Reglerna kring sponsring och reklam är hårda i SVT och nu meddelar kanalen att Jasmine Kara alltså inte kommer kunna ha på sig skorna under lördagens direktsändning.

– Det kommer inte finnas med i sändning, säger Lili Assefa, presschef för Melodifestivalen.

Så hon kommer att behöva byta skor alltså?

– Artisterna måste förhålla sig till SVT:s regler.

Kände hon till det här innan?

– Jag vet inte om hon kände till det men hennes skivbolag känner till reglerna.

Vad sa de när de fick beskedet?

Anette Helenius (Melodifestivalens projektledare, reds anm.) meddelade skivbolaget att vi förutsätter att de reglerna (gällande sponsring och reklam, reds anm.) hålls och vi fick ett svar att det kommer de göra.

Samir Badran varnades efter reklamkupp i Melodifestivalen 2016

Under Melodifestivalen förra året genomförde Samir Badran, som tillsammans med Viktor Frisk tävlade med bidraget "Bada nakna", en reklamkupp under sändning.

 

LÄS MER: SVT varnar Samir efter kuppen i Melodifestivalen

 

Artisten visade tydligt märket på sina kalsonger mitt i sändning – och sen trotsade han SVT:s ord från generalrepet och satte på sig en t-shirt med tryck.

– Vi har strikta regler när det gäller reklam och exponering av det i tv-sammanhang. Och det måste vi prata med Samir och hans skivbolag med innan finalen. För det är klart att det inte är okej om du frågar oss, sa Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen, då.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag