Nu skriver Expressen schlagerhistoria

Publicerad
Uppdaterad
Manegen är krattad för din vinnare.
Problemet är bara de där miljontals andra invånarna i Sverige som kan sabba allt.
Men lugn, Expressen har järnkoll på dem - här har du våra unika opinionsundersökning inför finalen.
Över fyra miljoner svenskar bänkar sig framför tv:n på lördag kväll.
Mer än två miljoner röster brottas med varandra och överbelastar Telias hårt prövade telenät.
Melodifestivalen har vuxit sig galet stor.

Och även om riksdagsvalet fortfarande lockar fler väljare, känns det nästan lika mäktigt när en nation reser sig ur tv-soffan, ställer sig bakom en låt – och sjunger med.
När vi väljer en riksdag låter vi förnuft, den egna plånboken, klass och tradition styra.
En vinnare i Melodifestivalen väljs med hjärtat.

Expressen presenterar i dag en helt unik undersökning.
Tillsammans med Demoskop har vi tagit fram schlagerhistoriens första riktiga opinionsundersökning inför en Melodifestival.
En undersökning som garanterat kommer att trigga de tio finalisterna att överträffa sig själva för att behålla, vinna eller vinna tillbaka din röst.
För det är ju så det ska vara.
De sjunger, tv sänder och Expressen skriver – för dig.
Du bestämmer på lördag.
Så se nu till att rösta rätt.
Med hjärtat i luren.

Dan Panas, Nöjeschef, Expressen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag