Ola Salo och Peter Jöback Foto: Sven LindwallOla Salo och Peter Jöback Foto: Sven Lindwall
Ola Salo och Peter Jöback Foto: Sven Lindwall
Ola Salo, Gina Dirawi och Peter Jöback Foto: Sven LindwallOla Salo, Gina Dirawi och Peter Jöback Foto: Sven Lindwall
Ola Salo, Gina Dirawi och Peter Jöback Foto: Sven Lindwall

Mellanakten i SVT är värd miljoner

Publicerad

Peter Jöback och Ola Salos mellanakt är värd miljoner i reklam.

SVT tog fram idén om den specialskrivna låten - och efter sändning släpps låten.

– De får själva uppträda och spela en ny nåt och då är marknadsvärdet så klart mycket högre än om man köper en reklamspot, säger Johnnie Åkerström, expert på reklam i tv.

Ola Salo och Peter Jöback hoppar in som programledare i kvällens program.

Som mellanakt kommer de att framföra en specialskriven låt, "Sing me out".

Något som enligt experter är värt miljoner i reklam.

Värd miljoner kronor i reklam

Elin Westergren är tv-köpare på mediebyrån Tre Kronor och hon uppskattar att värdet är stort.

– En 30 sekunder lång spot i "Idol" i TV4 kostar ungefär 250 000 och då når man ungefär hälften av Melodifestivalens publik, säger hon och fortsätter:

– Man kan då tänka sig att tre minuter ligger runt tre miljoner kronor om man använder sig av den logiken.

Men det slutar inte där.

– Jag skulle tro att det faktiska värdet är ännu högre då du har högre uppmärksamhet och når publiken i ett positivt modus, säger hon.

Även Johnnie Åkerström, tv-chef på mediebyrån Bizkit Havas säger att akten är värd väldigt mycket.

– Nu får de själva uppträda och spela en ny nåt och då är marknadsvärdet så klart mycket högre än om man köper en reklamspot.

Det rör sig om mycket pengar?

– Verkligen, det är mycket pengar. Det kan man absolut säga.

SVT kom med idén

Peter Jöback och Ola Salo berättar att det var på SVT:s initiativ som låten skrevs. Ola Salo skrev låten tillsammans med Peter Kvint.

– SVT bad att Ola skulle skriva en låt, säger Peter Jöback.

 

LÄS MER: Peter Jöbacks jobbiga miss inför tävlingen

 

Ola Salo utvecklar idén om mellanakten:

– Det var SVT och Edward af Sillén som, i samband med att de frågade oss om vi ville göra detta, frågade om vi kunde ta fram en specialskriven låt för detta ändamål. Det tyckte jag lät kul. Det känns riktigt bra, säger han.

Ola Salo: "Otroligt kul"

Programledarduon tycker det ska bli kul att framföra låten i lördagens direktsändning.

– Det är otroligt kul att få göra ett nummer med de resurser som finns i Melodifestivalen. I bland glömmer man nästan bort att Melodifestivalen är ett av Sveriges mest högproducerade program. Och när man står i det inser man hur väloljade maskiner det är. Att man får stå där med ljus och dansare, säger Ola Salo.

 

LÄS MER: Oscar Zia och Carolina Gynnings blåsning

 

Låten släpps efter sändningen

Låten släpps på Spotify direkt efter sändningen.

Anette Helenius, projektledare för SVT, menar att mellanakten inte kan klassas som reklam.

– Jag tycker inte det är reklam. Det är klart att det är en stor exponering att medverka i ett program som når en sådan stor räckvidd som Melodifestivalen gör. Men det här är något som kommit till på vårt önskemål, där det är två artister som skrivit låten för att de ska framföra låten tillsammans i programmet, säger Anette Helenius.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag