"En liten klick människor har lagt väldigt mycket tid på att reta sig på oss genom åren. Mina låtskrivare, framför allt Bobby, har förminskats. I stället för att inse att vi faktiskt har jobbat hårt och målmedvetet ägnar de sig åt att sprida konspirationsteorier och lögner", säger Maria Molin Ljunggren. Foto: Sven Lindwall
"En liten klick människor har lagt väldigt mycket tid på att reta sig på oss genom åren. Mina låtskrivare, framför allt Bobby, har förminskats. I stället för att inse att vi faktiskt har jobbat hårt och målmedvetet ägnar de sig åt att sprida konspirationsteorier och lögner", säger Maria Molin Ljunggren.  Foto: Sven Lindwall

Lionheart dominerar i Melodifestivalen - kämpar mot hatet

Publicerad
Uppdaterad
Deras artister och låtskrivare har dominerat startfältet i Melodifestivalen år efter år.
Det har resulterat i schlagervinnare och listettor, men också i arga konkurrenter.
- Det finns så mycket avundsjuka där ute, säger Maria Molin Ljunggren, vd för skivbolaget Lionheart.
Expressen har besökt schlagerfabriken på Södermalm i Stockholm.
Lionheart arbetar med Timoteij, Anna Bergendahl och Getty Domein. Bolaget har även upphovsmanna- och förlagsintressen i Andreas Johnson och Jessica Andersson. Foto: Sven Lindwall

Möjligen var det schlagervärldens motsvarighet till ett brev med avföring.
En sak är säker: syftet var inte att göra mottagaren glad.
I höstas fick Maria Molin Ljunggren en cd-skiva - med en sångtext som dröp av ironi, riktad mot skivbolags-vd:n själv.
- Någon hade spelat in den i studio för dyra pengar. Hela budskapet i låten var: "Ska man få med en låt i Melodifestivalen måste man samarbeta med dig."
För en utomstående låter det kanske inte så farligt. Men enligt Maria Molin Ljunggren är den där cd-skivan bara ett exempel i raden på hur det de senaste åren har pågått "en extrem hetsjakt" på henne själv, hennes man Bobby Ljunggren och deras bolag Lionheart.
Under 2000-talets första decennium har Lionheart och deras låtskrivare dominerat Melodifestivalen kraftigt. I fjolårets festival arbetade Lionheart med tolv av de tävlande artisterna.

Björkman hör till Lionheart

Kritikerna har bland annat siktat in sig på bolagets koppling till schlagergeneralen Christer Björkman. Han har sedan slutet av 90-talet bokats som artist via Lionhearts dotterbolag MLP.
- En liten klick människor har lagt väldigt mycket tid på att reta sig på oss genom åren, säger Maria Molin Ljunggren. Mina låtskrivare, framför allt Bobby, har förminskats. I stället för att inse att vi faktiskt har jobbat hårt och målmedvetet ägnar de sig åt att sprida konspirationsteorier och lögner.
I årets Melodifestival är Lionheart inblandat i fem bidrag.
- Jag var förvånad över att vi inte fick med fler låtar. Vi tyckte själva att vi var bättre än någonsin, säger Maria Molin Ljunggren.
På en vägg utanför hennes kontor hänger guld- och platinaskivor för låtar som Lionheart antingen har gett ut själva eller varit delaktiga i genom att hennes man Bobby Ljunggren har skrivit låten. Exempelvis "Evighet" med Carola, "Kärleken är" med Jill Johnson, "Empty Room" med Sanna Nielsen och "För att du finns" med Sonja Aldén.
- Jag vill att det här ska vara en kreativ verkstad. Målet är att det ska koka här inne, säger Maria Molin Ljunggren när hon gör en rundtur genom lokalerna.

"Exklusiv folklighet"

Hon öppnar en dörr till ett konferensrum:
- Här pågår ett möte om Timoteij.
Hon öppnar en annan dörr:
- Här pågår inspelningen av Anna Bergendahls debutalbum.
Hon öppnar en tredje dörr:
- Och här inne sitter Alexander Bard och Henrik Wikström.
Alexander Bard har just startat ett nytt projekt tillsammans med Lionheart. Henrik Wikström är låtskrivare och producent och har arbetat på Lionheart länge. Senast var han en av tre upphovsmän bakom den svenska OS-låten.
Vi passerar också Kent Liljefjäll som tidigare var med i dansbandet Drifters. Han jobbar med Lionhearts relativt färska satsning på dansbandsmusik.
Tillbaka på vd-kontoret:
- "Exklusiv folklighet", det är vår slogan. Allt vi gör ska vara bra, i sin genre. Det finns en del fördomsfulla människor som försöker förminska det som vi gör, på grund av schlagern. Men då har de faktiskt ingen koll. Så sent som i förra veckan hade vi till exempel en Japan-etta.

Jobbade med Billy Butt

Bekräftar ni inte i så fall fördomarna genom er satsning på dansband?
- Dansband ligger i tiden. Jag tror inte att folk som lever i Stockholm kan förstå hur stort dansband är ute i landet.
Som 15-åring fick Maria Molin jobb som sångerska i dansbandet Crescendo hemma i Umeå. Sedan flyttade hon till Stockholm och började arbeta på Billy Butts skivbolag Little big apple. Där mötte hon också Bobby Ljunggren.
- Redan första dagen kände jag att jag hade hamnat rätt. Jag ville jobba bakom i stället för att vara artist själv. Jag tänkte i rätt banor och fick jobba med något som jag älskar utan att behöva plågas av scenrädsla.
Efter bara några månader gick Billy Butts bolag i konkurs. Sedan dess har Maria Molin Ljunggren varit entreprenör i musikbranschen.

Utmanade Bert Karlsson

Hon kom in i Lionheart 1990, som då bara vara en etikett som Bobby Ljunggren och dåvarande kollegan Håkan Almqvist hade startat upp för att kunna ge ut projekt som de hade jobbat med i sin studio. 1999 bestämde sig paret Ljunggren för att växla upp. Och 2002 inledde Lionheart en medveten satsning på Melodifestivalen.
- Vi tyckte att Bert Karlsson hade en väldigt kaxig stil och bestämde oss för att ge honom en match. Jag samlade alla låtskrivare som jag kände och sa: "Nu ska vi ha flest låtar med i Melodifestivalen nästa år."
Resultatet: Lionheart fick med elva låtar, tre fler än Bert Karlssons Marianne.
- Det dröjde två minuter, sen ringde Bert och sa: "Ska vi starta ett bolag ihop?"

"Vi är mindre sårbara"

Det ledde till M&L Records som sen dess har gett ut den årliga samlingsskivan med låtarna från Melodifestivalen. Den är en av få stabila storsäljare på en kraftigt vikande svensk skivmarknad.
- Det är tufft numera. Succéerna genererar betydligt färre sålda exemplar än tidigare. Men vi är mindre sårbara genom att vi är både musikförlag, skivbolag och bokningsbolag. Vi sprider riskerna och kan därmed vara mer långsiktiga i samarbetet med våra artister, säger Maria Molin Ljunggren.
Det är hon som är bolagets ansikte utåt. Att Bobby Ljunggren sällan uttalar sig - den här artikeln är inget undantag - har en förklaring.
- Bobby är verkligen inte förtjust i att synas. Han är så medieskygg att jag nästan skulle kalla det fobi.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag