Panetoz och Dolly Style firade efter "Andra chansen". Foto: Stella PicturesPanetoz och Dolly Style firade efter "Andra chansen". Foto: Stella Pictures
Panetoz och Dolly Style firade efter "Andra chansen". Foto: Stella Pictures
Viktor och Samir firade sin finalplats. Foto: Stella PicturesViktor och Samir firade sin finalplats. Foto: Stella Pictures
Viktor och Samir firade sin finalplats. Foto: Stella Pictures
Swinglfy kräktes i kulisserna. Foto: Sven LindwallSwinglfy kräktes i kulisserna. Foto: Sven Lindwall
Swinglfy kräktes i kulisserna. Foto: Sven Lindwall
Ann Book diskades. Foto: Sven LindwallAnn Book diskades. Foto: Sven Lindwall
Ann Book diskades.  Foto: Sven Lindwall
Camilla Läckberg var textförfattare till Anna Books låt som diskades. Foto: Sven LindwallCamilla Läckberg var textförfattare till Anna Books låt som diskades. Foto: Sven Lindwall
Camilla Läckberg var textförfattare till Anna Books låt som diskades.  Foto: Sven Lindwall

Bakom kulisserna – den osminkade sanningen

Publicerad

Öppet hångel på dansgolvet, smygträffar på toaletten och galna efterfester som aldrig vill ta slut.

Och hur gick det egentligen till när Anna Book diskades och Charlotte Perrelli räddade tävlingen?

Expressen har tittat in bakom kulisserna på Melodifestivalen - och vi fann den osminkade sanningen.

Anna Book skulle just öppna dörren till det extrainkallade mötet när telefonen ringde hos SVT.

"Kommer Anna Book att diskas från Melodifestivalen?", löd frågan.

Klockan var halv sju på torsdagskvällen. Det var den första veckan på Melodifestivalenturnén.

Det var den andra skandalen som briserade, inom loppet av två dagar.

Det var skakigt i SVT-led.

Anna Books bidrag misstänks vara plagiat

När Anna Book fördes ut från artisthotellet för vidare färd till Scandinavium visste hon redan att någonting var väldigt fel.

Det var SVT som kallat henne dit. Bort från artisthotellet, där kvällens kommunfest skulle slå upp dörrarna knappt två timmar senare.

Artisten hade inte informerats om varför hon var tvungen att åka till arenan, bara att hon måste närvara.

Det var Lili Assefa, pressansvarig, som lyfte luren.

– Vi måste be att få återkomma, blev svaret.

Sedan – locket på. Radiotystnad.

Strax efter sju gick pressmeddelandet ut:

Extrainsatt presskonferens i Melodifestivalen 2016, "med anledning av att bidraget ”Himmel för två” har deltagit i Moldaviens uttagning till Eurovision Song Contest 2014".

Mötet i Scandinaviums cementkatakomber var kort. Endast ett fåtal personer närvarade.

I rummet fanns Christer Björkman, projektledare Anette Helenius och Lili Assefa från SVT:s sida.

Books läger representerades av Camilla Bjering von Zweigbergk, Camilla Läckberg, de tre låtskrivarna och artisten själv.

Det var, som så ofta, Christer Björkman som bröt tystnaden.

Han informerade Anna Book om läget. Förhörde sig om detaljerna. Meddelade sitt beslut.

I en smal korridor på artisthotellet Elite Park Avenue i Göteborg andra våning hade hela presskåren samlats.

Det viskades om Hasse Andersson och Tegomass. Skrattades om Japan-ettor. Parafraser på Björkmans försvarstal i fjol ropades ut. "Det är två HELT skilda verk. HELT".

SVT-personalen var inte lika roade.

De viskade till varandra i små ringar.

 

LÄS MER: Anna Book brast i gråt under genrepet

 

Anna Book diskvalificeras

Anna Book var diskad. Det var ett faktum som inte gick att ändra på.

Inte för att de inte försökte. Camilla Läckberg och Anna Book vädjade. De grät. Men det fanns inget svängrum. Mötet var över.

I SVT-lägret var stämningen... tryckt.

När Christer Björkman en dryg timme senare gick de 20 stegen förbi presskåren och in i salen där presskonferensen skulle hållas var det utan sedvanliga hälsningar och artighetsfraser. Han mötte inte en blick.

 

 

Björkman inledde presskonferensen. Bredvid sig, på podiet, hade han projektledare Anette Helenius, och Lili Assefa.

– Som artist är jag helt förkrossad över att behöva göra det här, sa Björkman.

Men han var inte bara ledsen. Han var arg. Varannan fråga möttes med avsky i blick.

Anna Book fanns inte på plats.

Efter SVT:s besked hade hon stängt in sig på hotellrummet. Hon erbjöds psykologhjälp. Beställde upp mat på rummet. Och sent in på småtimmarna vakade Camilla Läckberg över henne.

Det var starten på Melodifestivalen.

Det var vad som gav Anna Book hennes första Itunesetta.

Och det var också början på slutet på schlagern, som vi mindes den.

Anna Books diskvalificering lade sig som blöt filt över den där första deltävlingen i Göteborg.

Vem bryr sig om att Petra Mede kryper omkring på golvet på efterfesten, när Anna Book dansar på borden ovanför?

Vem ser Viktor Frisks nakendans, för alla Camilla Läckbergs tårar?

När SVT summerade vecka ett och laddade om för vecka två var det med förhoppningen om att sätta tävlingen och programmet i centrum.

Oj så fel det gick.

I stället klev Charlotte Perrelli in och vände upp och ned på Malmö Arena.

 

LÄS MER: Efter Anna Books stormiga tid - får stöd av maken

 

Året då tittarna glömde gammelschlagern

2016 var året då tittarna begravde gammelschlagern.

Malmö arena var platsen där offensiven inleddes.

Det obarmhärtiga beslutet kom i formen av hjärtröster. De första offren var tre medelålders män i skinnjackor.

Till en början låg tävlingen vidöppen för Tommy Nilsson, Patrik Isaksson och Uno Svenningsson. De hade vind i seglen.

Tyckarna var eniga. Till och med bettingbolagen var med.

Tittarna?

Något mer tveksamma. Trion kraschlandade. Slutade toksist. Efteråt gjorde Tommy Nilsson ett åldersutspel:

– Det är klart att det hade varit kul att se statistik, sa Tommy Nilsson.

Det var ett uttalande som skulle få Bert Karlsson att ringa varje redaktion i landet för att ilsket förklara vad schlager egentligen är.

Men det var bara den första offentliga kölhalningen. Christer Lindarw och hans After Dark satsade 400 000 kronor på glitter och glamour. Det gav honom en hedersam sjundeplats. Av sju möjliga.

 

Foto: Sven Lindwall

 

 

Att han diskuterat sina könsdelar i riksmedia hjälpte föga. Publiken var mätt.

Efteråt slog artisten fast att det var hans sista medverkan i Melodifestivalen.

Och på efterfesten sågs han diskutera hätskt med Christer Björkman. När han fick frågor om den heta ordväxlingen svarade han:

– Jag sa bara att jag var jätteglad att jag fick vara med.

Jovars.

Den sista spiken slogs i kistan när tittarna skickade hem Linda Bengtzing och Martin Stenmarck med en sista - respektive sjätteplats.

När Sarahas afropop samtidigt pressade sig genom tv-rutan och in i varje barns hjärta, pyrde ilskan bland branschpersoner på den officiella efterfesten.

Ingen ville säga något offentligt. Så klart. I Melodifestivalen är alla vänner.

Men mitt i all dans och hålligång yttrades orden från en rivaliserande managementperson:

– Såg ni publikundersökningen? Saraha kom etta. Det är ett jävla skämt.

 

LÄS MER: Saraha smyger med sin kärlek

 

SVT utan manus när Perrelli petas

Schlagern är dödförklarad. Det var alla eniga om.

Men den informationen hade inte nått Charlotte Perrelli.

Det blev vår i Malmö när schlagerdivan svepte in över Melodifestivalenland för den andra deltävlingen.

Förutsättningarna var enkla: Perrelli anlände till en Melodifestivalenproduktion i brygga.

Veckan innan hade hon petats som programledare. Detta efter att SVT missat att Perrelli hade en reklamkampanj med Comviq. Perrelli hade redovisat kampanjen. Men den stred mot SVT:s regler. Följden blev att Perrelli gavs en roll som utökad gästartist. SVT tog hela smällen.

 

 

Men följden blev också att SVT stod utan ett färdigt manus när Charlotte Perrelli så klev in i Malmö Arena.

Det var krismöten. Det var skador och familjeoro. Det var en stjärträdsla som krossade internet.

Men vad det framför allt var, var en PR-räddning som SVT bara kunnat drömma om.

När Charlotte Perrelli hoppade av schlagertåget på söndagen hade hon sugit upp all medial bevakning.

Anna Books diskning var redan glömd. Perrellis petning – vem minns den?

Vem gick ens vidare?

 

LÄS MER: Den vilda festen fortsatte hela natten

 

Blöta efterfester

Melodifestivalen må kalla sig för "hela Sveriges fest".

Men det är när tv-kamerorna slocknat som den riktiga festen börjar. Och dit är inte hela Sverige inbjudet.

På de officiella efterfesterna trängs programledare och artister med branschfolk, låtskrivare, artister, skivbolagsmänniskor, SVT-personal och presskåren.

Det är så nära en finlandsfärja man kan komma på torra land. Spriten flödar. Det dansas ekivokt. Och – det raggas. Till och med artisterna är samma som de som uppträder på båtarna.

Kommunerna är laddade till tänderna inför Melodifestivalen. Flera av städerna har beviljat utökade tillstånd gällande öppettider.

Trots att över 300 journalister är ackrediterade, sker allt inför öppen ridå.

Vid en av årets deltävlingar kom två artister väldigt nära varandra. Mitt på dansgolvet pågick vad som av Aftonbladets schlagerblogg efteråt beskrevs som en "parningsdans".

De två lämnade sedan festen tillsammans, sent på natten.

En av artisterna ska vid ett tidigare tillfälle ha haft nattligt besök på rummet av en flört.

Många artister försöker så klart dölja vad som egentligen sker.

Vid en av de officiella efterfesterna sågs en artist och dennes ryktade flört hålla sig så långt från varandra som bara möjligt. Inte vid något tillfälle var de två tillsammans under festligheterna. Men så snart den ena lämnat festen för en stund, var den andre borta. Och så plötsligt dök de upp igen, från varsitt håll, något Aftonbladet också rapporterat om.

I en av årets deltävlingar utspelade sig ett drama inför alla gäster på den officiella efterfesten. En artist och dennes respektive hamnade i en hetsig diskussion, sent på natten, något Aftonbladet var först att rapportera. Paret var vid flera tillfällen på väg att lämna festen. Bråket var högljutt och ville aldrig ta slut.

Efterfesterna fortsätter ofta på artisternas hotellrum. Under deltävlingen i Norrköping ska vakter ha stoppat flera fester. En av de utpekade efterfestarna, som ska ha fått vaktbesökt, ska ha varit Oscar Zia, något som Aftonbladet också har berättat om.

 

 

 

LÄS MER: Här är den vilda Mello-efterfesten

 

Programledare läxade upp flera personer

För vissa tar festen snabbt slut. Taxichaufförer i Gävle vittnar om att personer som arbetar kring tv-tävlingen villigt betalar 3 000 kronor för att ta sig hem till Stockholm direkt på lördagsnatten.

Det är också på efterfesterna som sanningar plötsligt ska sägas. Under en efterfest läxade en tv-programledare, som inte leder Melodifestivalen, upp flera personer.

Och när SVT under Andra chansen valde att dela upp förlorarna och de som gått vidare, genom att sätta dem på olika platser i lokalen, och ge dem olika bufféer, pyrde ilskan.

Molly Pettersson Hammar var rejält förbannad.

– Det är så fruktansvärt dåligt, det måste jag säga. Det är lite förnedrande. Vi sitter avskärmade från alla andra, och varför det? Man ska inte känna som en förlorare när man har åkt ur "Andra chansen". Ingen är en förlorare här, sa hon på efterfesten.

Mycket av det som händer läcker snabbt ut, på bloggar och i sociala medier.

Men vissa saker når aldrig offentlighetens ljus.

Det är, till exempel, fortfarande oklart vad som egentligen hände på den där toaletten där fyra personer – tre killar, och en tjej, varav en av dem artist – smög in under en sen efterfest, något Aftonbladet också har rapporterat om.

"Tommy Nilsson dricker shots".

Viskningarna steg till mild orkanstyrka på kommunfesten i snart 500 år gamla Malmö rådhus.

"Är inte han nykter alkoholist?"

Alla ögon på samma plats, inväntandes reaktionen.

Melodifestivalen må vara en samling artister och branschpersoner som leker vänner. Men likväl är det en plats lika skvallrig som ett högstadiedisco.

När förklaringen sedan kom – shotsen innehöll en spansk grönsakssoppa – dröjde sig en mild besvikelse kvar hos vissa gäster.

Det här blev ju inget att skriva hem om.

 

 

Smittan sprids bland artisterna

I varje virusfilm finns en scen där den smittade mörkar sin sjukdom, och på så vis för smittan vidare.

Så även i den virusfilm som kallas Melodifestivalen.

Det skakas händer, kramas och kindpussas. Delas glas.

"Nej jag smittar inte längre. Gud nej. Man smittar bara i början".

När tävlingen sedan nådde den tredje tävlingen och Norrköping var epidemin fullt utvecklad.

Det hostades och kraxades. SVT delade ut förkylningshots som var som att dricka bensin.

Swingfly kräktes. Ställde in åtaganden. Tatuerade in en nallebjörn på kroppen.

Mitt i denna sjukstuga anlände Henrik Schyffert. Sin vana trogen mörkade han sin mellanakt.

Sedan gav han sig på mediernas bevakning av Melodifestivalen i direktsändningen. På efterfesten hälsade han inte på de skribenter han namngett i sändningen.

Själv såg han till att stjäla rubrikerna. I en sketch skämtade Sigrid, 9, om Schyfferts relation med Nour el-Refai.

– Du träffade en snygg tjej från Syrien. Då helt plötsligt brinner du för flyktingfrågan, sa Sigrid från scenen.

 

 

Efter sändningen berättade Henrik Schyffert att manuset skrivits av Nour el-Refai.

Veckan därpå reagerade till och med SVT–produktionen på Schyfferts ovilja att gå vidare från sin medverkan i tv-programmet.

– Har ni sett hur mycket Schyffert skriver om Melodifestivalen på sociala medier? Han kan inte släppa det. Han skulle nog vilja vara kvar, sa en person inom SVT.

 

LÄS MER: Utreder Frans låt: "De är slående lika"

 

SVT har saker att reda ut inför finalen

I kväll avgörs det.

På SVT:s bord finns två saker att reda ut.

Samir Badrans reklamkupp under Andra chansen väckte intern kritik.

Och under torsdagens rep valde Samir och Viktor att ta sin show steget längre. Duon kastade av sig allt utom kalsongerna.

Det innebär att gamla stats-tv:n nu alltså måste gå in och detaljgranska en "Paradise hotel"-deltagares kalsonger innan direktsändning.

Och så var det Frans.

Frans Jeppsson Wall har redan vunnit Melodifestivalen. Det om Spotify-listorna stämmer. Vad som kan sänka honom är den internationella juryn.

Och – en tuff plagiatanklagelse.

Förhandsfavoriten går in i kvällens direktsändning med vetskapen om att Matt Simons skivbolag utreder honom.

Låtarna är svindlande lika, enligt både lekmän och experter.

Mumlar Frans hem segern, riskerar Christer Björkman tvingas förklara sig inför EBU-chefen.

Tur då att försvarstalet redan finns skrivet.

"Det är två helt skilda verk".

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag