De blåste ett Bieber-fan under radiosändningen - och fick hård kritik. Nu berättar Martin Björk, Jakob Öqvist och Izabella Fröberg: "Det var en sketch. Bieber-fanet finns inte. Det var en kameratjej som jobbar här som vi bad ställa upp." Foto: Lisa Mattisson
De blåste ett Bieber-fan under radiosändningen - och fick hård kritik. Nu berättar Martin Björk, Jakob Öqvist och Izabella Fröberg: "Det var en sketch. Bieber-fanet finns inte. Det var en kameratjej som jobbar här som vi bad ställa upp." Foto: Lisa Mattisson

Martin Björk: "Gick över alla gränser"

Publicerad

De blåste ett Bieber-fan under radiosändningen.

Efter en vecka av hård kritik väljer programledarna nu att berätta sanningen: allt var en bluff.

– Vi gick över alla gränser, säger Martin Björk, som ber om ursäkt för händelsen.

Det var i tisdags förra veckan som programledarna för "Vakna med NRJ" – Martin Björk, Jakob Öqvist och Izabella Fröberg – bestämde sig för att göra ett "wake up-call", en busringning, till ett Justin Bieber-fan.

De sa att tjejen skulle få träffa sin stora idol, för att därefter – i radiosändningen – skratta och säga att de bara skojade. Tjejen som blev blåst, bröt ihop i tårar och samtalet avslutades med att hon fick biljetter till konserten.

I slutet av förra veckan nådde radio-klippet ut på nätet och programledarna utsattes för hård kritik.

– Det var folk som skrev att vi skulle akta oss för att gå utanför huset för vi skulle kunna få en tegelsten i huvudet då, säger Izabella Fröberg.

I dag fattade programledarna, tillsammans med sina chefer, beslutet att berätta vad som egentligen hände.

– Det är påhittat, säger Martin Björk.

– Det var en sketch. Bieber-fanet finns inte. Det var en kameratjej som jobbar här som vi bad ställa upp, säger Izabella Fröberg.

Björk: Upprört en massa människor

Eftersom Justin Bieber var i stan så ville trion gärna göra ett skämt kring honom.

– Det var roligt till en början, tills vi insåg att vi hade upprört en massa människor. Vi förstår att det låter på ett sätt som vi inte riktigt tog in när vi gjorde samtalet, säger Martin Björk.

Allihop förstår kritiken som de har fått.

– Vi är inte hjärtlösa människor, säger Martin Björk.

Programledarna vill poängtera att deras vanliga "wake up-calls" inte är fejkade.

Öqvist: "Ett stort monster"

– Eftersom vi gjorde det med en skådespelare, så kunde vi ta i ännu mer. Vi hade ju aldrig ringt en vanligt fan och gjort det här, säger Jakob Öqvist.

Fanns det från början tankar på att ni skulle blåsa ett riktigt Bieber-fan?

– Nej gud, det skulle vi aldrig göra, säger Izabella Fröberg.

Programledarna blev överraskade när reaktionerna i sociala medier blev så starka.

– Det blev ett så stort monster, med många människor som har blandat sig i och vi har fått dödshot. Då är det inte värt någonting, säger Jakob Öqvist.

Hur kommer detta at påverka hur ni jobbar i framtiden?

– Man kanske tar det en vända till innan man sänder det, säger Martin Björk och fortsätter:

– Vi vill be om ursäkt till alla som har blivit upprörda. Vi är superledsna och gick över alla gränser.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag