Enligt George Lucas var Disney inte det minsta intresserade av hans idéer kring den nya Star Wars-filmen. Foto: Gregory Pace/Bei/Rex
Enligt George Lucas var Disney inte det minsta intresserade av hans idéer kring den nya Star Wars-filmen. Foto: Gregory Pace/Bei/Rex
Fansen älskar den, men "Star wars"-skaparen George Lucas är inte helt nöjd med den senaste filmen i serien, "The force awakens". Foto: Chris Jackson
Fansen älskar den, men "Star wars"-skaparen George Lucas är inte helt nöjd med den senaste filmen i serien, "The force awakens". Foto: Chris Jackson

Lucas kritiserar nya "Star wars"-filmen

Publicerad

Han sålde rättigheterna till sitt livsverk "Star wars", men är inte nöjd med hur det blev.

Nu kritiserar George Lucas nya "Star wars: The force awakens".

Fansen älskar den, men "Star wars"-skaparen George Lucas är inte helt nöjd med den senaste filmen i serien, "The force awakens".

Olika visioner

Lucas sålde "Star wars"-rättigheterna till Disney för 33,4 miljarder kronor 2012, och i en intervju med den amerikanske tv-värden Charlie Rosei CBS säger Lucas att hans och Disneys visioner kring filmen skiljer sig vida åt.

– De ville göra en retrofilm. Jag gillar inte det. Jag jobbade hårt med att göra varje film unik: Jag gjorde dem helt olika varandra – olika planeter, olika rymdskepp, för att det skulle kännas nytt, säger han och syftar på de tidigare "Star wars"-filmerna han regisserat och producerat.

Lucas: Disney inte intresserade

Enligt Lucas var Disney inte heller det minsta intresserade av hans idéer kring den nya filmen:

– De var inte intresserade av att jag skulle vara involverad. Om jag hade gett mig in i det hade jag bara skapat problem eftersom de ändå inte tänkte göra det jag ville att de skulle, säger han.

"Star wars: The force awakens" är regisserad av JJ Abrams. Sedan premiären den 16 december har den dragit in över en miljard dollar, motsvarande 8,3 miljarder kronor.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida