Christer Lindarw är kritisk mot SVT:s urval av artister. Foto: Sven Lindwall
Christer Lindarw är kritisk mot SVT:s urval av artister. Foto: Sven Lindwall
After Dark kom sist i Melodifestivalen, trots att shownumret kostade över 400 000 kronor. Foto: Sven Lindwall
After Dark kom sist i Melodifestivalen, trots att shownumret kostade över 400 000 kronor. Foto: Sven Lindwall

Lindarw: "Det här var nog sista gången"

Publicerad

After Dark satsade 400 000 kronor på sin show – men hamnade sist.

I natt sågs Christer Lindarw diskutera med Melodifestivalen-chefen Christer Björkman – samtidigt riktar han kritik mot tävlingen.

– Det här var nog sista gången i Melodifestivalen, säger Lindarw.

After Dark plöjde ner stora pengar i sin show.

Den lyxiga showen gick loss på över 400 000 kronor.

Men när direktsändningen led mot sitt slut kom det tuffa beskedet – Christer Lindarw tog sig inte ens vidare till de fem sista. After Dark placerade sig sist.

Efteråt riktar Lindarw kritik mot tävlingen – som han menar riskerar att bli en "Idol"-tävling.

Lindarw anser att SVT tar med för få äldre artister.

 

LÄS MER: Sanningen bakom Perrelli-miljonerna

 

– Jag kan tycka att det är lite trist eftersom jag själv tycker om schlager. Sedan kan SVT missa lite publik som är lite uppåt i åren om det bara ska utvecklas till att bli en "Idol"-tävling, säger Christer Lindarw.

Lindars kritik

Han riktar också kritik mot den nya röstningsappen, som introducerades i fjol.

Lindarw menar att den gynnar de yngre artisterna.

– Nu har de etablerade och mer mogna artisterna åkt ut varje vecka, som Svenningsson förra veckan. Jag tror att det kan vara en teknikfråga. Vår publik har inte riktigt lärt sig hur man laddar ned en app, säger Lindarw och fortsätter:

– Det är bara det att de som är lite äldre har inte lärt sig det där. Det är möjligt att vi har lika många som röstar på oss som ungdomarna. Men de har gånger fem, gånger tio.

 

LÄS MER: Skyhöga prislappen för After Darks galna show

 

Kommer du att vara med i Melodifestivalen igen?

– Nej. Jag sa redan innan att det här var nog sista gången i Melodifestivalen.

I natt sågs Christer Lindarw diskutera med Melodifestivalen-chefen Christer Björkman. Artisten gestikulerade när han samtalade med Björkman.

– Vi är drama. Jag sa bara att jag var jätteglad att jag fick vara med. Han var jätteledsen att vi inte gick vidare. Han ville ha oss i final, säger Lindarw.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag