Leif Mannerström: "Folk tror att man ska vräka i massa socker, och desto exklusivare socker desto finare. Men det ska man inte. Det finns inget socker i rödvinssås." Foto: Anders Ylander
Leif Mannerström: "Folk tror att man ska vräka i massa socker, och desto exklusivare socker desto finare. Men det ska man inte. Det finns inget socker i rödvinssås."  Foto: Anders Ylander

Leif Mannerströms såsilska: Förfärligt

Publicerad

Det är en klassiker.

Som förstörs av socker.

Nu berättar Leif Mannerström om sin såsilska.

- Det är förfärligt, säger han.

Den tredje säsongen av "Sveriges mästerkock" började i måndags - i det andra avsnittet drar auditionturnén vidare i Sverige.

Även om jurytrion Leif Mannerström, Per Morberg och Markus Aujalay är nöjda med flera av de hoppfulla deltagarna så är det en del av dem som misslyckas.

Ett antal gånger kritiserar exempelvis Morberg och Mannerström de såser de blir serverade.

- Du kan inte kalla det där för en rödvinssås. Det är någon sorts sockerhistoria, säger Per Morberg bland annat i programmet.

Senare i programmet konstaterar Mannerström om en annan rödvinssås:

- jag tycker att det är för mycket socker. Jag förstår inte vem fan som har hittat på det. Det är någon kockjävel från Göteborg som har gjort det från början.

"Är inte gott"

Han utvecklar nu sin såskritik för Expressen.se:

- Jag vet inte vem som har hittat på det där att man ska ha karamell och socker i varenda rödvinssås. Det ska man inte ha. Det är inte gott.

- Folk tror att man ska vräka i massa socker, och desto exklusivare socker desto finare. Men det ska man inte. Det finns inget socker i rödvinssås.

Vad tror du det här beror på, att så många använder socker?

- Jag tror att det där kommer från Göteborg. Det har smugit sig sin där och folk tror att det är så man gör. Och så kommer också balsamico in i bilden, det blir rena karamellsåsen till slut. Det är förfärligt.

"Smakar på alla rätter"

- Det enda som imponerar på mig är att man vet vad man snackar om.

Hur många såser smakar ni egentligen på under en vanlig auditiondag?

- Det vet jag inte. Men vi smakar på alla rätter som serveras, även om en del är förfärliga.

- Men jag vill också säga att de flesta deltagarna är väldigt bra, och några är fantastiska.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida