Lättsamt, leende och lustfyllt

Publicerad
Uppdaterad
MUSIKAL Hur man lyckas i affärer Intiman, Stockholm Spelglädje, lekfullhet och inte så lite ironi får liv i denna lätt åldrade musikalkomedi från det oskuldsfulla 60-talet. Historien är från början en satir om att göra karriär i ett stort företag och någon riktig handling finns inte. Men med högt tempo, effektiva dansnummer, smart scenografi, fräcka kläder och en aktuell försvenskning av manus, så har man kommit långt. En bra ensemble gör resten och här är det en lyckad samling med några riktiga överraskningar. Unge Rask, som gör karriär i brödrostkoncernen, och hans kärlek Jessica, spelas proffsigt av två unga musikalartister, som är förbluffande rutinerade: Jacob Stadell och Hanna Hedlund. Vid sin sida har de en riktig räv, Ulf Brunnberg, som konsekvent gör en karikatyr av en brödrost-vd, som både stickar och är AIK-are, men ändå plockar många skratt på sina vältajmade repliker. Och så överraskningarna. Nykomlingen Anne-Sophie Elwin får utföra den farliga balansgången som korkad och kurvig. Med en värmländska lika bred som urringningen är djup, så går hon i mål. Musikaldebutanten Nanne Grönvall är lysande - och det hade jag väntat. Bra skådespeleri, stor scennärvaro, publikkontakt och tung röst. Kim Sulocki nästan stjäl föreställningen som skurken, den avundsjuke, fyrkantige släktingen till chefen, och visar upp både skickligt kroppsspråk och egen humor. Mycket underhållande - liksom resten av föreställningen. Detta är en bagatell, lite omodernt, men man kommer inte förbi att det är så lättsamt, leende och lustfyllt. Och Svullo som en variant på Den goda fén är inget dumt val.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag