"Låt den rätte komma in" succé i USA

Publicerad
"Låt den rätte komma in" spelade in 372 000 kronor på fyra USA-biografer under öppningshelgen. Vampyrerna har fått strålande recensioner och räknat till inspelade pengar per bioduk ligger filmen fyra på USA:s biotopp.
"Låt den rätte komma in" ligger fyra på den amerikanska biotoppen, en placering över "High school musical 3".
Nog låter det toppen. Men det är en sanning med modifikation. Placeringen avser intäkter per bioduk. Tomas Alfredsons "Låt den rätte..." visas på fyra amerikanska biografer, "High school musical" går på 3 600. Den svenska vampyrfilmen spelade in knappt 50 000 dollar (372 000 kronor) under helgen, "HSM3" drog in 320 miljoner kronor...
Ändå kan Tomas Alfredson och gänget bakom "Låt den rätte..." vara nöjda. Vampyrerna har fått strålande USA-recensioner och har goda möjligheter till om inte odödlighet så i alla fall ett långt liv på amerikanska biografer.
-Vi är mycket spända på filmens möjligheter att växa, säger chefen för det amerikanska filmbolaget i ett pressmeddelande.
-Trots att (...) den inte har några skådespelare eller någon regissör som publiken känner till och trots att det finns så många olika element i filmen tar publiken den till sig, vilket är ett fantastiskt erkännande av filmens kvalitet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


3

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag