"Ullared" är ett av programmen på Kanal 5.
"Ullared" är ett av programmen på Kanal 5.
Canal Digital har fullt upp med att hantera kundernas kontakt. Foto: Facebook
Canal Digital har fullt upp med att hantera kundernas kontakt.  Foto: Facebook

Kundtjänst nedringt: "Vi gör allt vi kan"

Publicerad

Vid midnatt i söndags slocknade Kanal 5 och en rad andra kanaler för upp emot 900 000 svenska hushåll.

På Canal Digital och Bredbandsbolaget har man svårt att hantera anstormningen av upprörda kunder. Canal Digital uppmanar samtidigt kunderna att vänta ett dygn med att höra av sig.

– Vi gör allt vi kan, säger Maria Sörnell, presschef på Canal Digital.

Expressen har i flera artiklar berättat om det stora tv-bråket mellan Telenor (som äger Bredbandsbolaget och Canal Digital) och Discovery Networks.

Det var i söndags natt som bland annat Kanal 5 slocknade för upp emot 900 000 hushåll.

Bland kunderna är raseriet stort och på de olika aktörernas sidor på Facebook tar tittarna nu ut sin ilska.

Efter bråket har Canal Digitals kundtjänst blivit nedringda och nu varnar bolaget sina kunder för att belastningen är hög. Samtidigt råder kundtjänsten de arga tittarna att vänta ett dygn för att kunna undvika den långa kön till telefonisterna.

På Facebook är många upprörda över den långa väntetiden.

– Det är klart att vi har ett mycket högre tryck än vanligt. Det är jättesvårt att hantera ett sådant tryck trots att vi har mångdubblat vår kapacitet och öppnat en extra kundservice i Göteborg, säger Maria Sörnell, presschef på Canal Digital.

 

 

LÄS MER: Här är tv-kanalerna du får i stället efter bråket

 

 

Canal Digital: "Vi gör allt vi kan"

Totalt är det runt 300 000 Canal Digital-kunder som påverkas av bråket.

– Eftersom att Discovery Networks släckt ner sina kanaler blir det självklart många frågor. Vi gör allt vi kan för att besvara dem.

Canal Digital uppmanar nu kunderna att de ska gå till bolaget sajt där det finns svar på flera av de vanligaste frågorna. Dessutom ska bolaget snart publicera en film där vd John Nordin kommenterar bråket.

Vad har ni fått för reaktioner?

– När konflikten blev känd fick vi mycket stöd från våra kunder som sa att vi skulle stå på oss. Det är vi naturligtvis tacksamma för.

– Sedan är det mycket frågor kring vår kompensation (kunderna erbjuds bland annat MTV, Comedy Central och C More Sport, reds anm.). Vi har förståelse för att det inte passar alla men vi har resonerat som så att vi har många sportintresserade kunder och vi vill erbjuda en så bra kompensation som passar så många som möjligt.

Varför uppmanar ni era kunder att kritisera Kanal 5 på deras Facebook-sida?

– För att de har ett enormt ansvar i det här. Och det är ett sätt för kunderna att göra sina röster hörda. När tillräckligt många tv-tittare säger ifrån så måste de lyssna till slut.

Bidrar det inte till pajkastning?

– Vi kände tidigt att vi behövde vara så öppna som möjligt mot våra kunder och ge information om varför vi inte kan acceptera Discoverys krav.

 

 

LÄS MER: Här är det stora ordkriget mellan parterna

 

 

På Bredbandsbolaget är situationen liknande.

– Jag kan bekräfta att det givetvis är en ökning. Det är många kunder som är berörda av den här oerhört beklagliga situationen. Det är fullkomligt naturligt att de hör av sig, men hur stor ökningen är kan jag inte säga på rak arm, säger han och tillägger:

Är det här en önskad effekt från Discovery Networks?

– Ja, det är möjligt men jag kan inte spekulera i det.

Har ni ökat bemanningen?

– Det har vi gjort.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida