Gästerna i kvällens "Renées brygga".
Gästerna i kvällens "Renées brygga".
Malin Collin

Blir en annorlunda parmiddag med Anja

Publicerad

Insemination, barntrots och kärlek

Det är en annorlunda parmiddag i TV4 med Anja Pärson som familjekvinna.

I "Renées brygga" uppstår udda möten mellan kändisar. Dj-stjärnan Steve Angello kommer dit i en monstruös motorbåt tillsammans med sin Hollywood-fru Isabel Adrian. Samtidigt är skidesset Anja Pärson där med sin fru Filippa Rådin.

Mest spännande är att höra Anja Pärson berätta sin kärlekshistoria. Länge har hon synts i media, men bara som idrottskvinna. Privatlivet har hon hållit hemligt fram till hon kom ut i "Sommar i P1" 2012 och berättade om kärleken till Filippa och barnet de väntade. Nu möter vi en annan person. Borta (nåja, nästan) är vinnarskallen och fram träder en känslomässigt mogen familjekvinna som med lätthet berättar om hur hon och Filippa blev tillsammans, om graviditeter och barntrots i mataffären. Kärleken detta par utstrålar smittar av.

 

Men man ändrar faktiskt också uppfattning om Steve och Isabel. Till en början är Steve Angello lite svårflirtad, men tinar upp när han berättar om sin tuffa barndom då hans far gick bort. När sedan kärleken till barnen lyser igenom, får man en betydligt mjukare bild av denna dj-legendar. Starkast i programmet var när båda paren berättade om sina snåriga vägar att bli gravida. Anja och Filippa valde insemination och Isabel och Steve försökte länge innan de fick hjälp via IVF-behandling. Isabel vittnar om hur den långa kampen för att få ett barn gjorde att det blev ännu starkare när det väl hände.

 

Renée Nyberg är en av de bästa i Sverige på att ställa svåra intervjufrågor på ett empatiskt sätt. Hon binder skickligt ihop detta program och det känns så rätt att se henne i denna typen av format.

 

 

Bäst: Kemin som uppstår mellan Renée Nyberg och Steve Angello i "Renées brygga".

Sämst: Att Anna Book ska behöva vara ledsen igen – nu i "Arga snickaren VIP" i Kanal 5.

Webbtv: "Reklam i Sovjet" är en kittlande dokumentär om en reklamfilmsstudio under Sovjettiden som gjorde reklam om varor som inte gick att få tag på. Finns på www.svtplay.se

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida