Anders Nunstedt

"Vilken king han är! Bananen mosar ju"

Publicerad

GÖTEBORG. Sean Banan är tillbaka, med extra allt. Med ett nummer som närmast kan beskrivas så här:

Dingedingedingeding- dingding.

Vilken king han är.

Sean Banans comeback i Melodifestivalen är ju exakt allt "Sean den förste banan" var, plus lite till.

Det är exakt samma infantila barnpop som senast. Samma kletiga superlim i refrängen. Samma bastanta beat och hisnande hookar.

"Copacabanana" rymmer samma slags begåvade dumheter, som är lika lätta att avguda som de är naturliga att avsky.

Själv kan jag inte låta bli att älska när Sean Banan gör sin spektakulära entré, efter Louise Hoffstens och Rikard Wolffs uppriktigt allvarliga repetitioner, och sätter lite välkommet perspektiv på tävlingen.

Dåren inleder med att deklarera "Min folk! Ja e tillbaka!", dansar omedelbart ut på den scentunga som skär ut i publiken, stannar till hos statisterna i publiken och illustrerar textrader med små sketcher, smäller av konfetti, dansar häcken av sig mitt i den speedade koreografin innan han kläs i änglavingar och svävar upp i luften.

När numret har han genomfört 21 (!) klädbyten. Inte för att det behövts, utan bara för att.

Det är seriöst trams, med en huvudperson så hög på fruktsocker att arrangörerna lär tvingas svabba Scandina- viums parkett med fluor innan det här är över.

Men framför allt är det ett briljant - jo! - genomfört shownummer av aldrig tidigare skådat stycke.

Jag är i skrivande stund fortfarande alldeles för omskakad/sönderskrattad av uppvisningen för att kunna avgöra om det räcker för att skicka Bananen till final den här gången.

Tills vidare ber jag ödmjukast om ursäkt för att jag tvivlat på att Sean Banan skulle lyckas överträffa fjolårets kungliga galenskaper.

Bananen mosar ju.

 


Om Anton Ewald känns bekant kan det antingen bero på: 1) att han dansat bakom Danny och Andreas Lundstedt eller 2) för att han ser ut som ett tvärsnitt av sötnosarna i One Direction.

I går tog 20-åringen knappt ton under repetitionerna, men Ewalds "Begging" övertygade ändå.

Kan med andra ord gå hur som helst.

 

 

Swedish House Wives gör entré på trappa bestående av guldtackor. Och påminner därmed ännu så länge mer om Desperate Housewives än Swedish House Mafia.

 

 

Man vet att man håller på att bli schlagerdum i huvudet när man blir glad över att ha fångat ett konfetti.

 

 

Melodifestivalens första vecka fick, trots sitt relativt anonyma startfält, rekord - tittning. Hur ska då detta sluta?

I morgon börjar cirkusen på riktigt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag