Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGRENFoto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN
 Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN
Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGRENFoto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN
 Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN
Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGRENFoto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN
 Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN
Anders Nunstedt

Så bra var Bieber på Summerburst

Publicerad

Musiken har mognat, men på scenen beter sig Justin Bieber ibland fortfarande som ett bortskämt barn.

Stundtals som en fullvuxen världsstjärna.

Hela konserten får

Justin Biebers utveckling från och med "Purpose", en albumfavorit hos självaste Kanye West, är smått sensationell.

För några somrar sedan hade en Bieberbokning på Summerburst känts som ett skämt. I dag, efter att kanadensaren visat sig ha supernäsa för modern dansmusik (Skrillex, Diplo, Major Lazer, Dj Khaled), och stöpt om sitt valpiga genombrottssound till en produktion i framkant, känns det snarare helt rätt.
Showen är dock rörig och dramaturgin verkar ligga kvar i logen och röker präriegräs kvällen igenom.

Känns mindre rätt.

Långa stunder är det som att Bieber inte kunde bry sig mindre. Stjärnan står mest med en vattenflaska i ena näven och tuggar tuggummi med tom blick.
När han sjunger "Baby" för 136:e gången på den här världsturnén ser det ut som att han vill sjunka genom scengolvet, och gå under jorden.
När han sjunger "No pressure" med ryggen mot publiken är det långt ifrån hans drygaste pose.

Men i mellansnacket är han plötsligt genuint charmig.

Och så finns det de små stunderna av plötslig inspiration, där han visar att karriären kan ha betydligt längre livslängd än vad man kunde ana för bara några år sedan.
Man kan förstå det akustiska partiet, där Bieber är solo på scen med en gitarr som enda sällskap. Han vill förstås visa att han är mer än en produkt, och det lyckas han bra med.

Samtidigt kunde han ha gjort lite mer? Konserten följer precis samma mönster som i fjol. Det är lite snopet, med tanke på de stora danshits som han haft sedan det senast begav sig. Showen är inte det minsta anpassat för Summerburstsammanhanget.

Det är inte heller så att koreografin är så viktig (ofta skiter 23-åringen i den) att det inte finns partier där Bieber skulle kunnat göra annorlunda.

Men det finns ändå något magnetiskt hos kanadensaren när han, nedklädd i sina egna merchandise-kläder, sjunger och dansar med precision och närvaro.

Den dagen han går in för det här till hundra procent, den dagen har han världen för sina fötter.

 

 

 

Så bra var Justin Bieber

KONSERT

Justin Bieber
Summerburst, Stockholm
Publik: Cirka 20 000.
Vem: Den 23-åriga sångaren kommer från Ontario i Kanada och har släppt fyra album. Hans trogna skara fans kallar sig beliebers. Inför spelningen har han laddat upp i skogen i Norrland, och på krogen i Stockholm.
Vad: Sommarversionen av "Purpose world tour", som sålde ut två Tele 2 i Stockholm i fjol. Sedan dess har Bieber gjort singlar med David Guetta ("2U"), Dj Khaled ("I'm the one") och gästat "Despacito

Betyg låt för låt:

 

"Mark my words"

Autotunespäckat intro med en loj världsstjärna som verkar försöka ducka strålkastarna.

 

"Where are ü now"

Justin dansar till ett annat beat, men med plötslig inlevelse.

 

"Get used to it"

Solig sommardisco i pissvädret.

 

 

 

"I’ll show you"

Elektronisk ballad med mycket laser och förinspelad sång.

 

"The feeling"

Efter en stunds slow dance sjunger Justin mesig pojkbandsballad med händerna i fickorna.

 

"Boyfriend"

Bieber rappar ointresserat till pyro med vattenflaska i näven. Sen blir det "nostalgi"-dans till den fem år gamla hiten.

 

"Cold water"

Bieber som gitarrtrubadur. Kvällens Ed Sheeran-parti...

 

"Love yourself"

...som fortsätter här. Helt solo på scenen. Men med flera tusen i kören.

 

"Been you"

Daft Punk-inspirerad pop med vocoderkör. Bieber struntar i koreografin och sjunger med händerna knäppta bakom huvudet.

 

"Company"

Snarkfunk.

 

"No sense"

Ett coolt hiphopbeat möter väldigt ocoola gitarrsolon.

 

"Hold tight"

Inspirerat slow jam.

 

"No pressure"

Bieber sjunger r'n'b-balladen med ryggen mot publiken innan han sexdansar lite med en dansös.

 

"As long as you love me"

Effektiv regndans.

 

"Children"

Energisk Skrillex-edm med fett pyro.

 

"Let me love you"

Kvällens lyckligaste dansflört. Summerburst faller pladask.

 

"What do you mean?"

Biebers första USA-etta har inte tappat stunsen live. Avslutas med fyrverkerier.

 

"Baby"

Lustigt ironisk version av genombrottet. Beatsen bottnar dåligt i den pluttenuttiga flickrumslyriken.

 

"Purpose"

Kristen ballad som sjungs med slutna ögon och händerna knäppta i en bön. Inget glowstick-kalas direkt.

 

"Sorry"

Intressant final: Bieber försöker inte ens dölja att han mimar. Synd på en potentiell megasuccé.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag