Nu står vi här, med ett program som kräver ett rör Treo för att man ska orka ta sig igenom skiten, skriver Anders Nunstedt. Foto: SVEN LINDWALL
Nu står vi här, med ett program som kräver ett rör Treo för att man ska orka ta sig igenom skiten, skriver Anders Nunstedt. Foto: SVEN LINDWALL
Anders Nunstedt

Kan bli historiskt jämnt – med lite flax

Publicerad

Startfältet saknar självklara favoriter, så här kommer en favorit i repris:

Årets final är hysteriskt jämntjock.

Med lite flax kan den även bli historiskt jämn.

Egentligen finns det bara tre bidrag som sticker ut, Nanos "Hold on", Jon Henriks och Aninias "En värld full av strider" och Owe Thörnqvists "Boogieman blues".

Allt annat känns oerhört utbytbart.

Benjamin Ingrosso skulle kunnat sjunga Boris Renés låt och Wiktoria skulle kunnat framföra Ace Wilders låt och tvärtom - och så vidare.

Finalen är som en musikalisk ormgrop.

Förmodligen också därför allt förefaller så ovisst?

 

Om duellerna i Andra chansen hade slutat precis tvärtom hade det varit en delvis annan femma. Då tänker jag inte bara på att Årets låt - Loreens "Statements" - floppade på vägen, utan även på att De Vet Du, Axel Schylström och Dismissed samtliga hade ett uttryck som nu saknas i lördagskvällens startfält.

Men nu står vi här, med ett program som kräver ett rör Treo för att man ska orka ta sig igenom skiten. Eller i alla fall för att palla att ta sig igenom analysen.

Som vanligt äger tv-tittarna hälften av rösterna, medan de internationella jurygrupperna sitter på lika stor makt.

Folkets röst avgjorde thrillern mellan Sanna Nielsen och Ace Wilder för tre år sedan. När nervdramat var över hade "Undo" fått två ynka röster mer än "Busy doing nothing". Ouch.

I fjol hade jurygrupperna Oscar Zia som favorit, men folkomröstningen gav i stället segern till "If I were sorry".

Fördjupar man sig lite i statistiken kan man se att det då bara skilde 17 poäng mellan folkets tvåa (Wiktoria) och tolva (David Lindgren). Appen, appen...

 

Gräver man ytterligare bakåt ser man att Mariette fick fler juryröster än både Jon Henrik Fjällgren och Ace Wilder 2015.

Att Ace Wilder gick mycket bättre än Wiktoria och Lisa Ajax internationellt i fjol.

Spanar man in statistiken vidare.., är man snart färdig för att spärras in i ett vadderat rum.

Historien ger inga givna svar. Inte heller Spotify, eller publikundersökningar.

Det finns förstås något positivt i det.

Det är bäddat för tokraffel.

 

••• Att Owe Thörnqvist gästade "Skavlan" kvällen innan sändning är tveksamt - eftersom det liknar favorisering.

••• Att Kalle Anka-redaktionen på SVT:s webb samtidigt lade ut en artikel med rubriken "Robin Bengtsson vinner Melodifestivalen 2017 – enligt internationella juryn på webben" är uppåt väggarna.

••• Det enda som är bombsäkert är att Zara Larsson äger som mellanakt.

••• Så, här kommer tipset:

1) Wiktoria

2) Robin Bengtsson

3) Nano

4) Jon Henrik Fjällgren feat Aninia

5) Ace Wilder

6) Mariette

7) FO&O

8) Benjamin Ingrosso

9) Anton Hagman

10) Lisa Ajax

11) Owe Thörnqvist

12) Boris René

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag