Anders Nunstedt

Få har fått så sensationellt stort genomslag

Publicerad

George Michael var 80-talets hetaste hitmaskin, i dubbel bemärkelse.

Sedan kom det grus i maskineriet, i form av sexskandaler, droger, död och självtvivel.

De flesta minns säkert sensationsrubrikerna.

Men när George Michaels karriär måste summeras på tok för tidigt är det ändå hans sensationella känsla för soulpop som är mest minnesvärd.

Jag befinner mig just nu i Kalifornien, och har upplevt nedräkningen fram till juldagen via bilradions ljudmattor av nostalgiskt bjällerklang.

Frank Sinatra, Bing Crosby och gänget är fortfarande störst over here. Mariah Carey och de enerverande a capellatomtarna i Pentatonix inte långt därefter.

Kanada är representerat i form av Michael Bublé och Justin Bieber. Men det är egentligen bara två britter som verkar ha slagit sig in på de amerikanska jullistorna på riktigt. John Lennon och - George Michael.

Whams över 30 år gamla "Last christmas" är en av högtidens absoluta klassiker, en av de bästa i sin genre också - åtminstone i den ljuvliga musikvideon.

Ironin över att "Last christmas" spelas som mest samma dag som George Michael dött, bara 53 år gammal, går inte att ducka för. Julen 2016 blev hans sista. Nyårsafton får han fira på en annan plats, tillsammans med Prince, David Bowie, Leonard Cohen och alla andra hjältar som lämnade oss under året.

När låten först gavs ut julen 1984, som en dubbel A-sida (den lyxiga soulmackan "Everything she wants" hördes om man flippade på singeln), var Wham en hårdfönat bildskön duo som viftades bort av många som en irriterande fluga.

 

LÄS MER: Sångaren George Michael är död

 

I dag hade de kallats en ytlig skivbolagsprodukt, och inte helt utan anledning. I början av karriären var George Michael och Andrew Ridgley mer barbröstade än Chippendales.

Men Wham hade George Michael, som skrivit och producerat båda spåren på den där singeln. Som dessutom, av diffus anledning, slängt in solospåret "Careless whisper" på Wham-albumet "Make it big".

När Wham splittrades 1986 lyckades George Michael med det som så många före och efter honom misslyckats med. Han fick en enormt framgångsrik solokarriär på båda sidorna Atlanten. Trots pojkbandsbagaget nådde han sju singelettor i England, och åtta i USA.

Säg det till Robbie Williams.

En stor del av förklaringen ligger förstås i hans look och karisma; i hans trendsättande klädstil. Den sexladdade solodebuten "Faith" (1987) sände samma chockvågor genom modeindustrin som Madonnas "Like a virgin" (1984).

Men en minst lika stor del var hans röst och låtskrivartalang.

 

LÄS MER: Tio bästa låtarna av George Michael

 

George Michael skrev låtar som "A different corner", "Jesus to a child" och "Heal the pain". Hans precist producerade album fick hifi-systemen att låta bättre än vad de var. Hans önskan att bli en stor soulsångare infriades när han sjöng duett med Aretha Franklin och Mary J Blige.

Allt var inte bäst. De övertända duetterna med Queen och Elton John låter mest show-off, och Wham låter bäst när man lyfter låtarna ur sitt fluffiga Smash Hits-sammanhang.

Men som popsmed och artist hade George Michael en unik begåvning.

Hans sista studioalbum "Patience" kom 2004, och kort därefter gav han sig ut på en världsturné. Efter att ha brottats med skivbolag om rättigheter, med personlig sorg efter att hans pojkvän Anselmo dött i sviterna av Aids, efter flera uppmärksammade trubbel med lagens långa arm (droger, fyllekörningar, sexskandaler), ägde han scenen med en självklarhet som skvallrade om att han var tillbaka på toppen.

Men något hände, verkligheten kom ikapp privatlivet och samtiden sprang ifrån karriären.

Trots upprepade livstecken stannade det vid endast fyra regelrätta studioalbum.

Det känns i dag som alldeles för få.

Å andra sidan stryker den statistiken under hans storhet.

Få har fått så sensationellt stort genomslag med en så knapp katalog.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag