Anders Nunstedt

Tidernas saftigaste pr-plan

Publicerad

Rihanna är inte den som ber om ursäkt för sig.

När hon i dag landar i Sverige för att framföra spåren från nya albumet "Unapologetic" är det inte bara en ovanligt extravagant världsstjärna som kommer på besök.

Det är även tidernas saftigaste pr-plan.

En specialchartrad superjumbo fullproppad med specialinbjudna fans och journalister som reser jorden runt på sju dagar för att Rihanna ska kunna fira sitt sjunde album med sju exklusiva konserter.

Det är en pr-kampanj som saknar motstycke.

Visst händer det att världsnamn åker världen runt och genomför releasekonserter i begränsad skala. REM och Foo Fighters gjorde, när de var som hetast, dylika pr-besök i Stockholm. Robbie Williams, Madonna och Coldplay har haft samma upplägg - även om de promotionturnéerna aldrig nådde Sverige.

 

Men det som hamnar närmast Rihannas överdådiga "777"-turné är kanske Michael Jacksons reklamkupp i samband med att cd:n "History" gavs ut. Då tillverkades nio enorma statyer över "King of pop". De tio meter höga avbilderna placerades bland annat i London och Berlin. I pr-kampanjen, med en budget på 30 miljoner dollar, ingick även en bisarr trailer där Jackson marscherar fram. Ungerska soldater hyrdes in som statister för den rätta öststatskänslan.

Men några releasekonserter var det aldrig tal om. Och någon Jacko-staty på Sergels Torg ­ syntes aldrig till.

 

Att Sverige finns med i Rihannas påkostade planering är stort. Det är ett slags kvitto på den betydelse som tillräknas den svenska popmarknaden år 2012.

Men störst är pr-jippot.

Det är galet. Genialt.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida