Neil Tenant och Chris Lowe, alltså Pet Shop Boys, visar sin uppskattning för Alcazar, här representerade av Tess och Annikafiore, på alla möjliga sätt. Nu senast genom låten "Baby", specialskriven för svenskarna, med enorm hitpotential.
Neil Tenant och Chris Lowe, alltså Pet Shop Boys, visar sin uppskattning för Alcazar, här representerade av Tess och Annikafiore, på alla möjliga sätt. Nu senast genom låten "Baby", specialskriven för svenskarna, med enorm hitpotential.
Anders Nunstedt

Pet Shop Boys svenska kelgrisar

Publicerad
Uppdaterad
Att Alcazar inte kvalade in direkt till finalen i schlager-SM med Alcastar är inte hela världen.
Deras nästa hit är enorm.

Det kan ju även jag tycka

, att Alcazar tog ett litet danssteg tillbaka med schlagerbidraget "Alcastar". Senaste hitsen "Physical" och "This is the world" är mer catchy och moderna. Men de bygger å andra sidan på samplingar och lån, och sånt får inte förekomma i schlager-SM enligt en logisk regel. Och "Alcastar" kan mycket väl vinna i Globen den 12 mars, så bra är den – egentligen. Men nog om det. Jag har ändå fått uppleva ett magic moment med Alcazar. Härom natten satt Barbados-Magnus, BMG-Filip och mångsysslaren Henrik Johnsson (han är tydligen manager till Alcazar, också) i ett hotellhörn och såg ut som om de vunnit en miljon. Samtidigt som Henriks U2-ipod gick laget runt. Kort senare förstod jag upphetsningen. I mp3-spelaren låg en fil som precis mejlats från London. Från två oklanderliga stilpoliser vid namn Neil Tennant och Chris Lowe. Titel: "Baby".

För dem som följt Alcazar

sedan genombrottet är det vida känt att Pet Shop Boys hyllat svenskarna konsekvent. För några år sedan skrev engelsmännen dessutom den utsökta "Love life" speciellt för dem. Även "Baby" är specialskriven – grundtanken var att Pet Shop Boys skulle vinna den engelska melodifestivalen med Alcazar, men de har väl aldrig hållt en deadline i hela sin karriär. Hur som helst, om det går att avgöra efter ett par lyssningar, är låten briljant. Vemodig, dramatisk, storslagen och elektronisk. En slags senkommen uppföljare till "Being boring". Hur den låter med Alcazar är det ännu ingen som vet. Bara att den kommer spelas in. Vilket säkert kan förklara varför Alcazar inte verkade knäckta för all framtid i lördags kväll, trots den skrällartade finalmissen.

Med polare

som Pet Shop Boys är några schlagerröster hit eller dit inte hela världen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag