Danny Saucedo på scen under genrepet inför lördagens fjärde deltävling i Melodifestivalen. Foto: Sven Lindwall
Danny Saucedo på scen under genrepet inför lördagens fjärde deltävling i Melodifestivalen.  Foto: Sven Lindwall
Anders Nunstedt

Då ser vi schlagerns framtid

Publicerad

20.38 mina damer och herrar.

20.38 i kväll ställer årets Melodifestival fram klockan, från mörk schlagervinter till en bländande framtidsvision.

20.38 är det dags för Danny Saucedo. För den häftigaste schlagershowen genom tiderna.

Låten är en sak. Det är en bra låt, "Amazing".

Men låt oss prata om showen.

Melodifestivalen har för all del belönats med en del klockrena insatser genom åren, det anser jag absolut, men den har aldrig någonsin bjussat på en liknande show.

Det märks att Danny går in i det här med ett uppumpat självförtroende redan när han gör entré till Eric Saades "Popular".

Sedan dansar Disco-Dolph fram och krossar allt, med ett helnöjt - nästan överlägset - leende på läpparna.

Undra på det.

Redan introt håller hög MTV-galaklass. Med huvudpersonen i stilig rymddräkt under lampor som ser ut att vara saxade ur George Lucas dagdrömmar.

Fortsättningen är en uppvisning av aldrig skådat slag.

 

I elektriska kostymer som hämtade ur den uppdaterade versionen av sci fi-klassikern "Tron" sjunger Danny att han känner sig både "great" och "awesome".

Well, det smittar.

"Amazing" har en koreografi som faktiskt sätter ny standard i den här tävlingen. Danny klubb­dansar lika övertygande som en inspirerad Justin Timberlake. Och det lyft som kommer en bit in i låten, när scenen släcks ned och det blir dags för trumbreak med technoknarr, är så sjukt snyggt att det förtjänar några hundra miljoner tittare bara det.

"Amazing" är inte ovanligt snyggt för att vara svenskt eller ens för att vara ett schlagerbidrag - det är ovanligt snyggt överhuvudtaget.

 

Danny Saucedo var det tuffaste, snyggaste och mest moderna som gick att uppbringa redan i fjolårets Melodi­festival. I år fortsätter han resan som började med "In the club", genom att vara lite bättre, och mycket coolare, i precis alla moment.

På genrepet i Malmö Arena i går kväll var det som att publiken bara såg på, och lyssnade till, ett enda bidrag. I de publikundersökningar som genomfördes efteråt pulvriserade "Amazing" konkurrenterna.

Största mysteriet var att "Amazing" inte nådde upp till hundra procent av alla rösterna. Men kanske händer det i kväll. Större skrällar har skett.

20.38, alltså.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag