Carina Berg och Christine Meltzer Foto: Magnus RagnvidCarina Berg och Christine Meltzer Foto: Magnus Ragnvid
Carina Berg och Christine Meltzer Foto: Magnus Ragnvid
Arga SnickarenArga Snickaren
Arga Snickaren
Morgan och Ola-Conny från "Ullared"Morgan och Ola-Conny från "Ullared"
Morgan och Ola-Conny från "Ullared"

"Kopplingen som de beskriver finns inte"

Publicerad

Drygt ett dygn kvarstår av tiden innan avtalet mellan norska Telenor och Discovery Networks löper ut.

800 000 svenska abonnenter riskerar att bli utan Kanal 5 efter midnatt den 31 januari.

Nu slår Bredbandsbolaget, som ägs av Telenor, tillbaka i tv-kriget:

"Vi tycker inte att du som kund ska betala mer för att Discovery Networks överansträngt sin budget och trissat upp priserna på sporträttigheter", skriver Bredbandsbolaget på sin hemsida.

Konflikten i Norge mellan Telenor, som äger Bredbandsbolaget och Canal Digital, och Discovery Networks offentliggjordes i torsdags av Bredbandsbolaget.

Bråket handlar om att parterna inte lyckats enas om ett nytt distributionsavtal.

Drabbar hundratals

Runt 800 000 svenska kunder hos Telenor riskerar att bli av med Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Discovery-kanalerna.

Om parterna inte lyckas komma överens innan midnatt mot 1 februari släcks kanalerna ner för kunderna.

 

LÄS MER: Viasat dras in i bråket – kan förlora Kanal 5

 

Viasat-kunder kan förlora Kanal 5

Även Viasat meddelade tidigare under dagen att Kanal 5 kan släckas ner för deras kunder.

"Vi vill informera dig som är kund hos Viasat att Kanal 5 och Kanal 5 HD kan komma att saknas tills vidare i ditt utbud från den 1 februari. Detta beror på att Viasat tyvärr kan påverkas av en pågående avtalsdiskussion mellan Discovery Networks och Telenor", står det där.

 

LÄS MER: Tittarna rasar efter det stora tv-kriget

 

Skyller på Discovery Networks

Och nu kommer nästa drag i tv-kriget. Bredbandsbolaget skriver på sin hemsida:

"Discovery Networks har sagt att de betalat dyrt för sporträttigheter och vill ha betalt för detta. Vi ser inget värde för dig som kund att exempelvis OS går på Kanal 5 i stället för TV3 eller SVT. Vi tycker inte att du som kund ska betala mer för att Discovery Networks överansträngt sin budget och trissat upp priserna på sporträttigheter".

Dan Panas, presschef för Discovery Networks, menar dock att det är felaktiga påståenden från Bredbandsbolaget.

– Under de senaste dygnen så har det kommit en flera felaktiga påståenden från Canal Digital och Bredbandsbolaget. Den här kopplingen de beskriver finns inte. Det vi önskar är att Telenor-plattformarna Canal Digital och Bredbandsbolaget betalar för vårt innehåll på samma nivå som övriga distributörer, säger han och fortsätter:

– Samtidigt som deras ersättning till oss har legat stilla i snart tio år, har till exempel Canal Digital drivit upp priset på sitt familjepaket på över 60 procent till sina kunder. Under samma period, som Telenors ersättning till oss legat stilla, har vi gått från en kanal till ett tv-hus med tolv kanaler. Under den perioden har vi också satsat mångmiljardbelopp i populära program och sporträttigheter.

På Discovery Networks har man förhandlingsdörren öppen.

– Vi finns hos alla operatörer i dag, allt vi önskar är att Telenor-plattformarna Canal Digital och Bredbandsbolaget betalar för vårt innehåll på samma nivå som övriga distributörer, säger Dan Panas och fortsätter:

– Vi ser ingen anledning till att vi inte skulle kunna vara tillgängliga till Canal Digital och Bredbandsbolagets kunder efter midnatt den 31 januari. Vår dörr till förhandlingen är öppen.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag