Sofia Wistams program "Sofias änglar" har drabbats. Foto: Magnus RagnvidSofia Wistams program "Sofias änglar" har drabbats. Foto: Magnus Ragnvid
Sofia Wistams program "Sofias änglar" har drabbats.  Foto: Magnus Ragnvid
Morgan och Ola-Conny i "Ullared".Morgan och Ola-Conny i "Ullared".
Morgan och Ola-Conny i "Ullared".

Kanal 5:s tittartapp efter stora tv-bråket

Publicerad

Kanal 5 och Discoverys kanaler har varit släckta i över två dygn.

Effekten har varit katastrofal – publiken har halverats.

– Det är djupt beklagligt, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks.

Tv-tittarna rasar efter att flera kanaler från kanal 5 och Discovery Networks utbud släcktes ner under natten till måndag. Totalt drabbades nästan en miljon svenskar.

Kanal 5:s flaggskepp "Sofias Änglar" hade premiär i tisdags och även bandy VM och "Ninja Warrior" sänds under den här veckan. Nu uttrycker tv-tittarna sin ilska på sociala medier och kräver att de får kanalerna tillbaka.

Drabbats hårt - halverade siffror

Samtidigt rasar tittarsiffrorna för kanal 5. Enligt statistik som Dagens Media har tagit fram har kanalen fått ett halverat tittande i sin huvudmålgrupp och tittartidsandelen har sjunkit från 10,3 till 5,3 procent.

 

LÄS MER: Sofia Wistam om tv-bråket: "Helt galet"

 

Dan Panas, presschef på Discovery Networks, säger att effekten var väntad.

– Telenor är en stor norsk statligt ägd spelare på den nordiska marknaden. De tog i söndags kväll beslutet att stänga ner alla våra kanaler för halva norska befolkningen och 900 000 svenska hushåll, säger han och fortsätter:

– Självklart påverkar det tittarsiffrorna för oss eftersom att många svenskar inte hade den tekniska möjligheten att se våra program.

 

LÄS MER: Tv-kanalerna du får som kompensation

 

Dan Panas: "En sorglig dag"

Discovery Networks tappade även stort på kanalhusnivå, även om minskningen där inte är fullt lika kraftig. Måndagen den 25 januari var tittartidsandelen 17,5 procent i målgruppen 15-44. I går landade motsvarande siffra på 12,9 procent, skriver Dagens Media.

Dan Panas vill dock inte kommentera hur allvarligt tittartappet är för Discovery Networks ur ett affärsmässigt perspektiv.

– Jag tycker inte att det är på sin plats att prata om pengar en dag som den här. Vi är ett tv-hus som gör tv-program och köper rättigheter och skapar relationer med en publik. Det är det vi lägger ner all vår tid, kraft och passion på, säger han och fortsätter:

– Det här är en sorglig dag och att göra kalkyler på det känns fel. Det här drabbar tittarna. Det gör oss sorgsna att inte kunna nå fram till alla med våra tv-program.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag