Arga Snickaren VIP Foto: Olle SporrongArga Snickaren VIP Foto: Olle Sporrong
Arga Snickaren VIP Foto: Olle Sporrong
PartajPartaj
Partaj

Kanal 5 kan släckas för hundratusentals

Publicerad

Kanal 5 och Kanal 9 kan släckas ned.

Detta då Discovery Networks och Telenor inte lyckats komma överens om ett nytt avtal.

Lyckas parterna inte enas kan drygt 800 000 kunder drabbas.

En ny tv-konflikt som kan drabba runt 800 000 svenska kunder har blossat upp.

Det var Dagens Media som först rapporterade om storbråket, som handlar om att förhandlingarna mellan Discovery Networks i Oslo och distributören Telenor har havererat.

Tv-kriget kan drabba 800 000 kunder

”Discovery Networks har i dag gått ut med information om att de är beredda att låta Bredbandsbolagets och Canal Digitals kunder förlora deras kanaler. Beslutet skulle innebära att de två bolagen inte får sända Kanal 5 och Discovery Networks övriga kanaler till sina drygt 800 000 kunder under en begränsad period tills ett nytt avtal finns på plats. Bakgrunden är att Bredbandsbolaget och Canal Digital inte accepterat Discovery Networks krav som innebär att bolagens tv-kunder skulle drabbas av stora prishöjningar och tvingas betala för fler kanaler som de inte väljer själva”, skriver Bredbandsbolaget i ett pressmeddelande.

 

LÄS MER: Kunderna flyr efter stora kanalbråket

 

Distributionsavtalet går enligt pressmeddelandet ut den 1 februari. Om inte parterna lyckats enas om ett nytt avtal innan midnatt den 31 januari kommer kanalerna att försvinna för Telenors abonnenter.

Canal Digital och Telenor har gått ut med informationen till sina kunder. Kanalerna som riskerar att försvinna för runt 800 000 svenskar är bland annat Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Discovery.

Kanal 5 har sänt EM-kvalet i fotboll, och har även rättigheterna till kvalet till VM 2018 i Ryssland. Kanalen äger också rättigheterna till vinter-OS 2018 och 2022 samt sommar-OS 2020 och 2024.

Bredbandsbolaget: "Vi är förvånade"

Aron Samuelsson är presschef på Bredbandsbolaget:

– Vi är förvånade över att Discovery Networks redan nu med så pass lång tid kvar av förhandlingarna går ut och meddelar att de är beredda att låta våra kunder förlora deras kanaler. Det här är något vi verkligen vill undvika till varje pris, säger han och fortsätter:

– Men de krav som Discovery Networks ställer på oss kan vi inte acceptera därför att det skulle innebära att våra kunder får en stor prishöjning och dessutom får kanaler som de själva inte valt.

 

LÄS MER: Nya beskedet efter tv-kriget

 

Dan Panas är presschef på Discovery:

– Kanal 5 är den kanal som är mest kopplad till rolig tv men i dag finns det beklagligt nog bara en riktigt tråkig Norgehistoria att berätta. Samtidigt förtjänar våra tittare den bästa möjliga informationen eftersom att den här norska situationen kan komma att drabba mellan 800-900 000 svenska hushåll, säger han.

Han bedyrar att förhandlingarna fortfarande pågår:

– Från Discovery Networks sida görs självklart det yttersta för att det här scenariot inte ska inträffa.

Dan Panas vill inte kommentera Bredbandsbolagets kritik om att det nya avtalet är för dyrt.

– Förhandlingar som pågår i vårt grannland kan jag inte kommentera. Men vi strävar bara efter en rättvis värdering från den som distribuerar våra program till hushållen.

Kanal 5 slår tillbaka

Dan Panas slår också tillbaka mot påståendet att Discovery Networks planerar att släcka ner sina tv-kanaler.

– Den fysiska möjligheten att stänga av kanaler finns bara hos operatören och vi kommer göra vårt yttersta för att ett sådant scenario inte ska behöva inträffa.

Det var i april i fjol som SBS Discoverys kanaler, däribland Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport och Discovery Channel, försvann för Teliakunder efter en utdragen konflikt. Kunder erbjöds i stället Fox och National Geographic.

 

LÄS MER: Telias besked efter kanalkonflikten

 

En dryg vecka senare enades parterna om ett avtal.

– Vi är oerhört glada att vara tillbaka med alla våra kanaler på Telias plattform igen efter ett kortare uppehåll. Vi delar besvikelsen som våra tittare upplevt under den tid de inte kunnat följa sina favoritkanaler och profiler, sa Jonas Sjögren, VD för SBS Discovery TV då.

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag