Kanal 5 ber om ursäkt efter en tv-annons i bråket.
Kanal 5 ber om ursäkt efter en tv-annons i bråket.
"Arga snickaren VIP" på Kanal 5. Foto: Olle Sporrong
"Arga snickaren VIP" på Kanal 5.  Foto: Olle Sporrong
"Partaj" på Kanal 5.
"Partaj" på Kanal 5.
Sofia Wistam.
Sofia Wistam.

Kanal 5 ber om ursäkt för annons i tv-bråket

Publicerad

Än verkar en lösning på tv-kriget långt borta.

Samtidigt trappas konflikten mellan Telenor och Discovery Networks upp. Nu ber Kanal 5 om ursäkt för en av sina annonser.

– Formuleringen kan misstolkas och har tagits bort, säger presschefen Dan Panas.

Det var i torsdags som Expressen först rapporterade om det nya tv-bråket mellan Discovery Networks och Telenor.

Då parterna inte kunnat enas om ett nytt distributionsavtal slocknade bland annat Kanal 5, Kanal 9, Discovery Channel och Eurosport för omkring 900 000 hushåll vid midnatt i söndags.

Samtidigt har tonen skruvats upp rejält mellan parterna. Under gårdagen gick Kanal 5 ut med en annons med formuleringen "Saknar du våra kanaler? Kontakta din tv-operatör".

Dan Panas är presschef för Discovery Networks:

– I samband med våra premiärveckor så går den här typen av marknadsföring alltid ut, säger han.

Är det inte en onödigt aggressiv formulering?

– Ja, jag håller med om det. I det läget nu så kan det här upplevas som en olycklig formulering.

 

LÄS MER: Kundtjänst nedringt: "Vi gör allt vi kan"

 

Annonsen ska ha legat uppe kort tid på bland annat Facebook.

– Det är åtgärdat, formuleringen finns inte kvar. I det läge som är nu kan den sista meningen misstolkas som aggressiv, säger han och fortsätter:

– Den här typen av standardmarknadsföring görs för att marknadsföra hela kanalsortimentet men under rådande omständigheter så blir formuleringen olycklig.

Kanal 5: "Såg onödigt aggressiv ut"

Enligt Dan Panas har Kanal 5 inte fått några reaktioner från tittarna utan fattade själva beslutet att ändra annonsen efter interna diskussioner.

– Den låg inte ute någon längre tid. Vi tittade på den och tyckte att den såg onödigt aggressiv ut. Det här är något vi har sett över själva efter som att den helt enkelt kunde misstolkas.

 

LÄS MER: Sofia Wistam om tv-bråket: "Helt galet"

 

Som Expressen tidigare berättat har både Canal Digital och Bredbandsbolaget gått ut på Facebook och uppmanat sina kunder att ta ut sin frustration på Kanal 5:s Facebook-sida.

– Vi gör det för att de har ett enormt ansvar och det är ett sätt för kunderna att göra sina röster hörda. När tillräckligt många tv-tittare säger ifrån så måste de lyssna till slut, sa Maria Sörnell, presschef på Canal Digital, i går.

Bidrar det inte till pajkastningen?

– Vi kände tidigt att vi behövde vara så öppna som möjligt mot våra kunder och ge information om varför vi inte kan acceptera Discoverys krav.

Samtidigt är både Canal Digitals och Bredbandsbolagets kundtjänster nedringda av upprörda kunder.

En lösning på tv-bråket verkar långt borta i nuläget.

– Men vår dörr är öppen för förhandling, säger Dan Panas.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida