GENIDRAG. Fredrik och Filip engagerar publiken i premiären av showen "Jakten på den ­försvunna staden". Foto: JOHAN GUNSÉUS/SYNK
GENIDRAG. Fredrik och Filip engagerar publiken i premiären av showen "Jakten på den ­försvunna staden". Foto: JOHAN GUNSÉUS/SYNK

Jakten på den försvunna staden

Publicerad

UMEÅ. Filip och Fredrik åker Sverige runt och jagar ­själen i de allt mer likriktade städerna.

I stället finner de kärnan i sin egen vänskap.

Få personer klarar av att kliva fram till en okänd människa och få till ett äkta samtal. Filip och Fredrik har den gåvan, men under hela deras tv-­karriär har de kunnat möta en person i taget.

I går stod de inför ett fullsatt Idunteatern i Umeå och mötte sin publik öga mot öga. Det blev som en peepshow där väggen plötsligt föll.

Till en början lyste en stammande nervositet igenom, men när duon fick publiken med sig, landade det i en häpnadsväckande intim stämning.

Uppdraget var att ta fram en ny slogan åt Umeå. Framför en whiteboardtavla intog Filip och Fredrik lärarrollen - som Folkuniversitetet för Twittergenerationen - och fick stela svenskar att räcka upp händer och ropa ut förslag.

Det är ett genidrag att engagera publiken i sin egen stad. Jag är redan sugen på att se Helsingborgsversionen i min gamla hemstad.

Men showen handlar egentligen inte alls om städer, utan om relationen mellan Filip och Fredrik. En lång sekvens berör deras respektive barndoms­städer och mynnar ut i hur de för första gången möttes som töntarna på en häftig fest i Stockholm för 15 år sedan.

"Jakten på den försvunna staden" är i själva verket en ren och varm kärleksförklaring till duons vänskap.

Det kanske låter internt, men det fungerar utmärkt. Vi är vana att se dem som de där skojiga polarna. Nu visar de riktiga känslor - och det berör.

Samspelet är som vanligt kvickt, roligt och landar bitvis i improviserade stickspår.

"Jag vill alltid vara med Fredrik", säger Filip i den pampiga finalen.

Jag sitter kvar i stolen och tänker: "Jag vill alltid vara med Filip och Fredrik och vill att showen fortsätter i mitt vardagsrum några dagar till".

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida