Loa Falkman som Ica-Stig Foto: TV4Loa Falkman som Ica-Stig Foto: TV4
Loa Falkman som Ica-Stig Foto: TV4
Loa Falkman Foto: Lisa Mattisson ExpLoa Falkman Foto: Lisa Mattisson Exp
Loa Falkman Foto: Lisa Mattisson Exp

"Ica-Stigs" nya jobb: Flyktingfrågan

Publicerad

Ica-Stig har fått ett nytt uppdrag – integrationen.

Nu ska Ica ge sig in i debatten om flyktingkrisen.

– Det är en tydlig koppling till vad som händer i det svenska samhället just nu, säger Icas marknadsdirektör Mats Liedholm till Dagens Media.

Den flyktingkris som just nu pågår är den värsta i modern historia.

Nu väljer Ica, Sverige största annonsör, att ge sig in i debatten.

Enligt marknadsdirektören Mats Liedholm kommer integrationen att stå i centrum i matbutikens populära reklamsåpa under våren. Det rapporterar Dagens Media.

Enligt Mats Liedholm vill Ica spela en roll i frågan om hur flyktingar ska integreras i det svenska samhället.

– Sverige har öppnat sina gränser för flyktingar och för invandring generellt mer än något annat EU-land sett till vår befolkning, säger Mats Liedholm till Dagens Media och fortsätter:

– Vi utvecklar vårt reklamkoncept i takt med tiden, införlivandet av Jerry var ett sådant exempel. Vi tar ett nytt sådant steg under våren med en tydlig koppling till vad som händer i det svenska samhället just nu.

 

LÄS MER: Här är Ica Stigs nya jobb efter avhoppet

 

På vilket sätt kommer Icas reklamfilmer att ta upp flyktingfrågan?

– Våra filmer om Ica-Stig och hans butik har sänts i drygt 13 år. En viktig del i framgången är att man aldrig vet vad som händer i nästa film, och därför vill vi inte berätta mer just nu, säger Mats Liedholm till Expressen.

Varför gör ni det här?

– Vår ambition är att reklamfilmerna ska engagera och roa tittarna men samtidigt vara en symbol för det som händer ute i Ica-handlarnas butiker.

Varför är den här frågan viktig för Ica?

– Vi tycker att det är viktigt att skildra de förändringar som händer ute i samhället.

Vad tror ni att det blir för reaktioner?

– Vi vill att våra filmer ska vara underhållande och engagera på ett positivt sätt och vi hoppas att vi kommer fortsätta göra det.

Ica-Jerry blev en revolution i reklamsammanhang

2009 introducerade Ica karaktären Ica-Jerry, som spelas av Mats Melin som lever med Downs syndrom. I reklamsammanhang var det en smärre revolution och Ica har flera gånger prisats för sin reklam. 2011 fick Ica också priset för långsiktig varumärkesvård av branschorganisationen Sveriges annonsörer.

LÄS MER: Kritiken mot Ica-Stig efter skämt om döva

Juryn konstaterade bland annat att reklamsåpan ”till och med får oss att fundera lite extra över vad det är för slags fördomar vi bär med oss genom livet”.

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag