TITTARNA RASAR. Olinda Borggren har med pakter och intriger i "Paradise Hotel" blivit impopulär hos många tv-tittare.
TITTARNA RASAR. Olinda Borggren har med pakter och intriger i "Paradise Hotel" blivit impopulär hos många tv-tittare.

Hatattacker mot "Paradise"-Olinda

Publicerad
Uppdaterad
Hatattackerna mot Olinda Borggren fortsätter trots att hon fick lämna Paradise Hotel i går.
På TV4:s hemsida tävlar tittarna om vem som kan smutskasta henne mest.
Jag är rädd att någon ska slå ned mig när jag går på stan.
Olinda Borggren blev på nolltid den mest omdiskuterade tv-personligheten i dokusåpavärlden. Men den mesta uppmärksamheten är inte smickrande. Kort sagt – Olinda är avskydd av tv-tittarna. Efter att hon blivit bortvald av konkurrenten Sofia Hellqvist i gårdagens program skrev hundratals personer på TV4:s hemsida och "Paradise Hotels" officiella chatt vad de tycker om Olinda.

Kallas "äcklig"

"Överklasskossa", "ondskan personifierad", "manipulativ", "äcklig" är några av de snällare omdömena. Hon hånas för allt från sina läppar till sin dialekt. Nu berättar Olinda om hur hon ser på hatattackerna mot hennes person: – Jag orkar inte läsa allt elakt som skrivs om mig, men det är klart att jag kan bli ledsen, säger hon.

Rädd för våld

Det har gått så långt att hon fruktar att någon som retat upp sig på henne ska komma fram och bli våldsam när hon går ut. – Men hittills har folk varit glada och gulliga, särskilt barnen, säger hon. Men Olinda frågar också, retoriskt och självironiskt: – Utan mig hade det inte varit "Paradise Hotel", för vem skulle då varit ondskan själv? Men jag är inte medietränad, och jag har gjort bort mig lite grann. Jag visste att det skulle bli tufft, men man inser aldrig hur det är förrän man är där, säger Olinda.

"Skönt att åka ut"

Trots allt var det inget hårt slag att tvingas lämna "Paradise Hotel", nu ska hon ta ledigt och vila upp sig. – Det var skönt att åka ut. Då kan ni skriva om de andra tomtarna och jag kan jag få lite semester, säger hon. Vad tycker du om din insats i "Paradise Hotel"? – Jag är sjukt nöjd! Alla program behöver någon som är ond. Men jag är inte så elak som jag framstår i tv.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida