Kanal 5 slocknade hos 900 000 kunder i natt.
Kanal 5 slocknade hos 900 000 kunder i natt.
Filip och Fredrik.
Filip och Fredrik.

Här är tv-kanalerna du får i stället efter bråket

Publicerad

Här är kanalerna som du får i stället – nu när nästan en miljon svenskar inte längre får in kanal 5 och Discoverys utbud.

Det är Canal digital och Bredbandsbolaget som lovar att gratis utöka sitt utbud under tiden som tv-bråket pågår.

Kanalerna kommer att vara tillgängliga från och med i eftermiddag.

Discovery Networks och Telenor ligger just nu i ett storbråk med varandra. Discovery vill ha mer ersättning från Telenor, något som den norska jätten ska ha vägrat att gå med på.

I och med att parterna inte hittade en lösning innan natten till måndag – har kanal 5 och Discovery Networks utbuds släcks ner för 900 000 svenskar.

"Som plåster på såren"

Nu har Canal Digital, som ägs av Telenor, skickat ut ett mejl till sina kunder där de berättar att de kommer att visa flera andra kanaler gratis – fram till att konflikten har nått en lösning.

 

LÄS MER: Här släcks kanalerna

 

"Vi förstår att det är svårt att ersätta Discoverys kanaler, men som plåster på såren ger vi dig andra kanaler från vårt utbud. För dig som har bredbands-tv eller kabel-tv med digitalbox kommer vi från måndag eftermiddag frivisa dessa kanaler", står det i mejlet.

Det är om du är kund hos Canal Digital Kabel som du bland annat kommer få se MTV, National Geographic, Fox, C More live och C more Sport gratis. Får du i stället in dina kanaler via parabol så kommer du få tillgång till C Mores sportpaket – eller tio gratis hyrfilmer.

Bredbandsbolaget erbjuder också gratis kanaler

Även Bredbandsbolaget, som också ägs av Telenor, ska gratis visa flera kanaler under tiden som konflikten pågår.

I ett mejl till Expressen skriver företaget att bland annat Comedy Central, C Mores hela sportpaket och VH1 kommer att frivisas.

Stenhårda förhandlingar

Stenhårda förhandlingar mellan Discovery Networks och Telenor har pågått i över två veckor. Parterna har träffats i Norge för att lösa konflikten men inte kunnat hitta en lösning.

 

LÄS MER: Stort ordkrig mellan parterna

 

Vad som kommer att hända under dagen är fortfarande oklart, men både Kanal 5 och Telenor har lovat att de ska göra sitt bästa för att lösa konflikten så snabbt som möjligt.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

 

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag