Här är de svenska artisterna som tjänade mest

Publicerad

Max Martin, Avicii och Shellback - det är våra rikaste svenska artister och hitmakare.

Och det rör sig om upp mot 100 miljoner i vinst, visar en genomgång av nyhetsbyrån Siren.

Här är artisternas miljonbolag.

  • 11. Max Martin (Martin Sandberg Production)

    Foto: Robert Gauthier

    Omsättning: 157 520 000

    Vinst: 88 707 000



  • 22. Avicii (Avicii Music AB)

    Foto: David Fisher/Rex Shutterstock

    Omsättning: 72 008 000

    Vinst: 41 643 000



  • 33. Johan "Shellback" Schuster

    Foto: Fred Thustrup

    Omsättning: 41 825 000

    Vinst: 40 451 000



  • 44. Max Martin (Mxm Music AB)

    Foto: Robert Gauthier

    Omsättning: 209 565 000

    Vinst: 36 086



  • 55. Benny Andersson (Benny Andersson Produktion Aktiebolag)

    Omsättning: 49 141 000

    Vinst: 33 329 000

  • 66. Håkan Hellström (Tro och tvivel AB)

    Foto: Jan Wiriden

    Omsättning: 34 313 000

    Vinst: 29 631 000



  • 77. Axwell (Axwell Music AB)

    Foto: Alexander Donka

    Omsättning: 26 569 000

    Vinst: 15 516 000



  • 88. Veronica Maggio

    Foto: Cornelia Nordström

    Omsättning: 12 216 000

    Vinst: 10 238 000



  • 99. Olle Cornéer, Dada Life (Cash in Drop Out AB)

    Foto: Jan Wiriden

    Omsättning: 12 699 000

    Vinst: 9 745 000


  • 1010. Avicii (Avicii AB)

    Omsättning: 17 640 000

    Vinst: 9 343 000


Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


3

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag