Gina Dirawi får en skräddarsydd tv-show

Publicerad

Gina Dirawi har legat lågt ett tag.

Nu kan Expressen berätta att SVT storsatsar på henne med ett skräddarsytt tv-program.

– Efter Ginas framgångar så lyckades vi säkra ett avtal att hon fortsätter med oss, säger Thomas Hall, programchef för underhållning på SVT.

Gina Dirawi, 23, slog igenom över en natt som programledare i Melodifestivalen 2012. Efter att ha lett programmet två år i rad har det varit ganska tyst om henne.

Nu kan Expressen berätta att SVT storsatsar på Gina Dirawi och ger henne ett nytt program.

– Efter Ginas framgångar så lyckades vi säkra ett avtal att hon fortsätter med oss och att nya program är på gång, säger Thomas Hall, programchef på SVT.

Efter att ha lett program som Melodifestivalen, "Kristallen" och nu i februari "Grammisgalan", tycker SVT att det är dags för Gina Dirawi att få ett eget program. Det är därför de har valt att skräddarsy det nya programmet helt utifrån Gina Dirawi.

– Det bygger på Gina och det som vi på nöjesredaktionen i Stockholm är bra på, säger Thomas Hall.

Innehållet ännu oklart

Exakt vad programmet kommer att innehålla, vill SVT inte berätta ännu, då arbetet ligger i startgroparna.

– Det får vara höljt i dunkel, säger Thomas Hall.

Gina Dirawis program är ännu inte inspelat. Det påbörjas nu under våren och någon gång under 2014 kommer programmet att ha premiär.

– Det är inte helt spikat när ännu, säger Hall.

Varför satsar ni på just Gina Dirawi?

– Publiken har utsett henne till årets programledare två år i rad. Det kändes naturligt för oss att förlänga samarbetet med henne och hitta på nya saker, säger Hall.

För Gina Dirawi känns det skönt att ha fått lämna Melodifestivalencirkusen bakom sig nu.

– Det känns skönt att ha gjort det i två år och att jag gjorde det bra, säger hon.

Det är egentligen först nu det gått upp för henne vad hon har gått igenom de senaste två åren.

– Jag känner "shit, stod jag där?" Jag har inte riktigt fattat vilket jäkla tryck det var. Det var läskigt att kolla på det. Det var nu jag insåg att jag faktiskt gjorde det. När jag ledde det så kommer man in och så tänker man inte riktigt att folk kollar på det. Men när man tittar på det själv, så inser man att det var så det var, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag