Dvd:n släpps den 1 december.
Dvd:n släpps den 1 december.

Trolltygen tillbaka - tack vare Facebook

Publicerad
Uppdaterad
"Trolltyg i tomteskogen" är kultfilmen som försvann.
Men tack vare ett gediget detektivarbete och det stora intresset - inte minst på Facebook - får nu elake Fjant, tomten Kostja och de andra nytt liv på dvd.
- Responsen har varit helt enorm, bara förhandsbeställningarna är tio gånger fler än vi trodde, säger Albert Avramovic, vd på distributionsbolaget Cinematic vision.
 Första gången som vi fick stifta bekantskap med trolltygen var julen 1981. De blev genast en publiksuccé och SVT repriserade den vid ett flertal tillfällen fram till 1989. Då tog deras visningsrättigheter slut. Och eftersom Jack Zander, skaparen av filmen, hade pensionerat sig och produktionsbolaget som han jobbat på hade gått i konkurs gled rättigheterna ur händerna på SVT och har inte stått att finna sedan dess. Fram till nu. Efter fyra års detektivarbete ska distributionsbolaget Cinematic vision, en relativt ny
spelare på den svenska marknaden, släppa filmen på dvd.
- Jag har själv vuxit upp med den och har undrat vad som hände. Och som så många andra i branschen som försökt hitta rättigheterna så stötte vi först på flera återvändsgränder, säger vd Albert Avramovic.

Fan-grupper på Facebook

Samtidigt växte uppenbarligen intresset hos allmänheten. På Facebook finns
flera fan-grupper, den största har över 100000 medlemmar. Där finns inlägg som:
"Var är Fjant? Här mamma! är en stående kommentar här hemma"
"Åh man känner sig som barn igen bara av att se titeln ju... nostalgi kan jag
säga"

Mest efterfrågade filmen

Men framförallt handlar innehållet i Facebook-grupperna om längtan efter att få
se filmen igen och frågor om hur man kan få fatt i den. Och på Discshop.se har
"Trolltyg i tomteskogen" länge varit den mest efterfrågade filmen.
- Jag kände att vi var tvungna att verkligen ge det en chans till och för två
år sedan fick vi upp ett spår som ledde till Jack Zanders arvingar, säger
Albert Avramovic.
Till slut kunde Cinematic vision, tack vare familjen Zander, säkra
rättigheterna. Men det var bara ena halvan av problemet.
- Rättigheterna är en sak. Vi var ju tvungna att dessutom få fram själv
materialet, den svenska dubben. Men det fanns ingenstans så till slut fick vi
vända oss till SVT, som ju satt på den gamla filmen men alltså inte kunde visa
den. De trodde oss knappt när vi sa att vi hade rättigheterna, ha ha, säger
Albert Avramovic.

Enorm respons

Till slut gick affären i lås och den dvd som finns ute till försäljning från och med den 1 december är exakt det som sändes i tv, med originalrösterna. Men redan nu är succén ett faktum.
- Responsen har varit enorm. Jag hade kanske hoppats på att förhandsbokningarna skulle hamna på en tiondel av vad de ligger på nu.
Albert Avramovic vill inte avslöja vilka siffror det handlar om eller hur mycket han har betalat för rättigheterna.
- Men en sådan här affär gör man nog bara en gång i livet, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag