Namn: Henrik Tamm. Ålder: 33 år. Yrke: Visuell art director och chefdesigner för Dreamworks animation. Bor: Los Angeles, uppvuxen i Stockholm. Familj: Mamma, pappa, bror och brorsdotter i Sverige.
Namn: Henrik Tamm. Ålder: 33 år. Yrke: Visuell art director och chefdesigner för Dreamworks animation. Bor: Los Angeles, uppvuxen i Stockholm. Familj: Mamma, pappa, bror och brorsdotter i Sverige.

Sagolik svensk-succé i ''Narnia''

Publicerad
Uppdaterad
Ishäxans slott, sagofigurer och monster.
De visuella effekterna i filmen "Narnia" är många.
Svensken och art directorn Henrik Tamm, 33, är mannen bakom magin.
Konstskolorna i Sverige vägrade att anta Henrik Tamm. Då tog han sitt pick och pack och flyttade till Los Angeles. Där studerade han konst och började sedan att arbeta med animering. Nu är han het på bioduken. I succéfilmen "Narnia" kan vi se många av hans tecknade verk. Det är ishäxans slott, flickan Lucy, vackra vinterlandskap och hemska monster med vapen i händerna.

"Stor film att vara med i"

- Jag är mycket nöjd med resultatet. Det är en otroligt stor film att vara med i. Jag är en liten kugge i hjulet, men mycket av det som jag har gjort syns i filmen, säger han. Han började att arbeta med "Narnia" på ett tidigt stadium. Samtidigt som manusförfattaren skrev tecknade han. En viktig del i jobbet är att göra research om byggnader, historia och platser.

Har jobbat med "Shrek"

Produktionen tog två och ett halvt år. - Det är ett väldigt varierande yrke. Det är långa dagar, men till 85 procent är det otroligt roligt. Tidigare har han arbetat med "Shrek" och "Shrek 2", även då i USA. Nu är han sugen på att arbeta i Europa. - Det är mycket som händer där just nu. Exempelvis tycker jag att det är intressant med Arnböckerna som ska filmas, säger Henrik Tamm.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag