"The Wrestler", Thank you for smoking" och "Pans Labyrint" är några av filmerna på Voddler.
"The Wrestler", Thank you for smoking" och "Pans Labyrint" är några av filmerna på Voddler.

Så ska Voddler få filmpiraterna att kapsejsa

Publicerad
Uppdaterad
Först Spotify - nu kommer Voddler.
Nu får även filmpiraterna konkurrens.
Det svenska företaget kan komma att revolutionera en hel industri.
Det handlar inte bara om att filmerna ska finnas där. De ska finnas där på rätt sätt. Så här:
Att piratnedladdningen har blivit så omfattande handlar inte bara om att filmer är dyra att köpa, det handlar om att det är enklare att bara tanka ned filmer till datorn än att krångla med dvd- och blurayskivor. Nedtankade filer är bekvämare än plastskivor helt enkelt.
Att vi är beredda att betala för musik är redan bevisat. Spotifys musiktjänst slår alla rekord - även för betalalternativet. Vi slipper ju skivorna. En sladd till stereon och vi kommer åt miljontals album med ett klick.
Hittills har det lagliga filmutbudet på nätet bestått av krångliga hyrfilmstjänster där filmfilerna förstörs efter en tittning, eller dåligt upplösta strömmande filmtjänster med ett minimum av inställningsmöjligheter. Filmbolagen har försökt skydda sig på alla tänkbara tekniska sätt, och det har drabbat konsumenterna - rätt webbläsare, insticksprogram som ändrar datorns inställningar och särskilda avkodare - allt för att behålla makten om filmfilerna.

Lanseras i höst

I höst lanseras Voddler, en Spotify-liknande tjänst för film som lovar att ta ett helt nytt grepp om filmdistributionen. Med en reklamfinansierad version där reklamen trycks in före filmen ska vi lockas in i systemet, och sedan finns det ett par betalalternativ där man slipper reklam. Precis som Spotify.
Görs det här rätt dör mycket av den olagliga fildelningen ut. Vi har visserligen inte filmerna på hårddisken, men vi kan se dem när vi vill via Voddler.

Revolution - om det funkar

Men allting hänger på att filmbolagen nu hakar på tåget. Inte bara via Voddler, det ryktas om en liknande filmtjänst från Spotify och fler är säkert på gång i kulisserna, utan genomgående.
Inga fler krångliga tekniska plattformar, bara ett klientprogram á la Spotify med enkla kontroller, en sökfunktion och så i gång.
Funkar det kommer en industri att revolutioneras.
Misslyckas det, och då är det filmbolagens fel, kommer alla att tanka ned sina nya filmer via nätet. Och då får ingen några pengar.
Fredrik Granlund
Fredrik Granlund

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag