Filip och Fredrik. Foto: Olle Sporrong
Filip och Fredrik. Foto: Olle Sporrong

Filips och Fredriks programledarinsats under Oscargalan sågas

Publicerad
Uppdaterad
På Twitter och i kommentarfält på flera sidor rasar tittare mot Filip och Fredriks insats på Oscargalan.
Programledarduon snackar för mycket och kan för lite, är vanliga omdömen.
"Tack, tack och åter tack för att ni förstört den enda galan man sett framemot hela året", står det i en kommentar på Kanal 9:s egen hemsida.
Filip Hammar och Fredrik Wikingsson fick i år det prestigefyllda uppdraget att leda de svenska tittarna genom Oscargalan.
Programmet sändes i Kanal 9 under natten och enligt kanalen fördubblades tittarsiffrorna från förra året - men det var långt ifrån alla som uppskattade programledarparet.
"Jag tycker att dom två kan hålla tyst, dom kunde ens vara tysta när man hyllade stora personer inom filmens värld", står det i en kommentar till programmet på Kanal 5:s hemsida.
Och på Twitter haglade tweetsen om programledarna under hela galan.

"Inte insatta"

"Vaknar till slutspurten av Oscargalan och läser sen att det inte bara är jag som fick eksem av Filip & Fredrik. Lojt och jävligt okunnigt!", twittrar Malin Henrikson.
Att Filip och Fredrik inte var tillräckligt kunniga är det många som har retat sig på. Men SVT:s filmexpert, Fredrik Sahlin, som själv kommenterat Oscargalan tidigare, tycker inte att de ska klandras för det.
- Det märktes att de inte var så insatta i ämnet, men det var väl ingen överraskning för någon, säger han.
Kanal 9, som anlitade duon för att kommentera galan är inte heller missnöjda.
- Filip och Fredrik gör inga utslätade program, vi är nöjda med deras insats men givetvis lyssnar vi på kritiken. Oscargalan har en väldigt insatt publik, säger Kanal 5:s presschef Dan Panas.
Expressen.se har sökt Filip Hammar och utan resultat.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag