Foto: /IBLFoto: /IBL
 Foto: /IBL
Gina Dirawi Foto: SVEN LINDWALLGina Dirawi Foto: SVEN LINDWALL
Gina Dirawi Foto: SVEN LINDWALL

Fick inte jobb på grund av slöjan – nu stöttas hon av Gina Dirawi

Publicerad

Aye Alhassani, 23, gick miste om sitt nya jobb på SAS – på grund av slöjan.

Nu stöttas hon av Gina Dirawi – som kritiserar flygbolaget.

"Herregud SAS, kom och möt resten av oss i framtiden", skriver programledaren på Instagram.

Aye Alhassani, 23, från Sollentuna var aktuell för en tjänst som incheckare för flygbolaget SAS. Men under en enskild intervju med rekryteraren tog det stopp – Aye Alhassani fick frågan om hon kunde tänka sig att arbeta utan slöja.

– Hon förklarade att slöjan är en religiös symbol som SAS försöker undvika, har hon tidigare berättat.

Aye Alhassani upplevde att hon fick ett ultimatum - slöjan eller jobbet. Trots att det hade framgått att hon bär slöja redan i början av processen så hade hon blivit kallad hela vägen till slutskedet.

– Jag frågade varför de inte hade informerat om policyn tidigare. Då fick jag svaret att de ville ge mig ett val att ta av mig slöjan, har Aye Alhassani tidigare sagt.

 

LÄS MER: Aye Alhassani fick inte jobb på SAS på grund av slöjan 

 

Att ta av slöjan är inte aktuellt – på grund av religiösa skäl.

– Att ta av den är inget alternativ till mig. När jag beslutade att bära slöja valde jag att den skulle vara en del av mig framöver. Den är inget jag bara slängde på mig och slänger av mig igen hursomhelst.

 

https://www.instagram.com/p/BTXKKSzF0ts/?taken-by=ginadirawi

 

Nu ger sig Gina Dirawi, tidigare programledare för bland annat Melodifestivalen, in i debatten och kritiserar SAS.

"Sådana här företag måste vara de tråkigaste jag vet. När vi lever i en tid då man kan prata med någon som heter Siri på sin mobil och som lyssnar på vad man säger och vi har bilar som kan åka på vatten, så känns sådant här så tråkigt. Tråkiga och bakåtsträvande. Vi lever i en tid då tekniken är i framkant, tvååringar fattar hur en Ipad fungerar och kan till och med ladda ner spel men personalen på SAS får inte ihop hur de ska anställa en kompetent kvinna om hon täcker sitt hår?", skriver Gina Dirawi på Instagram och fortsätter:

"De till och med ber henne att ta av den för att ge henne jobbet. Herregud SAS, kom och möt resten av oss i framtiden. Har vi inte kommit längre? Borde vi inte sitta och tänka på viktiga frågor som handlar om hur vi ska hålla luften på vår planet ren så vi har nått att andas om 30 år i stället för att prata om sådana här här okreativa och bakåtsträvande problem som folk har tjafsat om igen och igen och igen?".

Gina Dirawi: "Diskriminering"

Gina Dirawi anser att SAS agerande är diskriminering.

"När ett företag börjar tacka nej till kompetenta kvinnor för att en sjal på deras huvud inte ingår i deras uniformer och de inte kan ringa en sömmerska eller betala 50 riksdaler och köpa en sjalett åt flickbarnet, så är det inte bara diskriminerande, det är dåligt företagande".

 

LÄS MER: Gina Dirawi skyddas av livvakter efter hoten 

 

Fredrik Henriksson, presschef på SAS, har bekräftat att det är oförenligt med flygbolagets regelverk att bära slöja. Han poängterar att EU-domstolen nyligen i två fall dömde till fördel för företag att ha så kallade neutralitetsordningsregler, där bland annat slöjor förbjuds.

– SAS har en uniformspolicy och i uniformen ingår att man inte får bära synliga politiska, filosofiska eller religiösa symboler. Det är inte att diskriminera mot någon utan det handlar om att uniformen ska stämma överens med SAS varumärke och policy, har han tidigare sagt.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


3

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag