Valerie Lukyanova, 21, är tjejen som ser ut som en Barbie och som fått folk över hela världen att diskuterar hennes utseende.
Valerie Lukyanova, 21, är tjejen som ser ut som en Barbie och som fått folk över hela världen att diskuterar hennes utseende.

Valeria Lukyanova om påhoppen: Smickrad

Publicerad

Valerie Lukyanova, 21, är tjejen som ser ut som en Barbie och som fått folk över hela världen att diskuterar hennes utseende. Många säger att hon är vacker, andra att hon ser ful och overklig ut.

- Jag är en idealist och perfektionist, jag vill att mitt utseende ska reflektera världen inom mig och hur jag mår, säger Valerie i en intervju med V Magazine.

På Valeria Lukyanovas Facebooksida, som över femhundratusen användare "gillar", har hon lagt upp ett stort antal bilder och de kommenteras flitigt. Besökarna på sidan kallar Valerie för ängel, Barbie och docka. Men det finns även de som kallar henne freak, ful och skrämmande.

Valeria gjorde nyligen sitt första stora modelljobb i tidningen V Magazine och reaktionerna har varit många.

Får hjälp med kläder

Kroppen och ansiktet kommenteras, men även det långa håret, de utmanande kläderna och det sminkade ansiktet är ett samtalsämne. Valerie berättar att hon får hjälp med bland annat kläderna.

- Min nära vän Dominika är modedesigner och hon hjälper mig att skapa de kläder som stämmer överens med det andliga inom mig. Dominika ritar de kläder vi skapar, berättar Valerie och tillägger:

- Hur sminkningen ska se ut för dagen bestämmer jag under tiden som jag lägger min makeup. Jag är väldigt konstnärlig och jag älskar dramatisk, men även ljus sminkning. Och jag älskar processen att ta fram och hitta formerna.

Tror hon är fejk

Med sin pinnsmala midja, stora byst och gigantiska blå ögon är det många som tror att hon inte är på riktigt, snarare en skapelse via dator och bildbehandling.

- Att det inte är på riktigt är bara en dålig ursäkt. Det finns massor av videoklipp på internet som visar hur jag verkligen ser ut. En del sprider även rykten och retuscherar mina bilder för att skada mig. Men jag tar inte åt mig, säger Valeria.

- Många säger elaka saker om personer för att de själva vill vara perfekta. Jag lägger ner mycket tid, men de säger bara att det är något skapat av kirurger eller photoshop-konstnärer.

- Jag är en idealist och perfektionist, jag vill att mitt utseende ska reflektera världen inom min och hur jag mår.

"Smickrad"

Påhoppen och ryktena om att hon ska var fejk tar hon snarare som en komplimang.

- Jag är till och med smickrad. Det är vad framgång handlar om. Jag är glad om folk uppfattar mig som overklig, det bevisar att jag gör ett bra jobb, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida