Isabella Löwengrip. Foto: Örnberg Christian
Isabella Löwengrip.  Foto: Örnberg Christian

Miljonerna bakom kändis- bloggarna

Publicerad
Uppdaterad
De har några av Sveriges största bloggar och tusentals besökare varje dag. Men få vill berätta vad de tjänar. Expressens kartläggning visar att de största bloggarna kan omsätta nära en miljon per år - bara i annonsintäkter. - Jag tar ut en bra lön och lever det liv jag vill ha, säger Isabella Löwengrip, 17, som driver bloggen Blondinbella.
Intresset för att annonsera på de största bloggarna har ökat rejält senaste året.
- Annonsörerna har en större tilltro till att gå in med pengar i dag än för ett år sedan, säger Kristina Carlsson, chef för digitala medier på mediebyrån Mediaedge Cia.


Trovärdighet är viktigt

De största bloggarna i Sverige har mellan 50000 och 250000 unika besökare varje vecka. Men hög trafik betyder inte nödvändigtvis högre annonsintäkter.
- Bara för att du är störst betyder det inte att du tjänar mest, vilken trovärdighet du har avgör hur mycket annonsörerna är beredda att betala, säger Kristina Carlsson.
Expressen har låtit Kenneth Danielsson, vd för den digitala kommunikationsbyrån Wisely, göra en intäktsanalys på tio kända bloggar i Sverige.
Analysen visar hur mycket pengar varje blogg har potential att omsätta per månad i annonser.
- Jag tittar på antalet unika besökare, annonsplatser, utförsäljningsgrad och pageviews och har räknat på ett branschmässigt annonspris, säger Kenneth Danielsson.
Mest pengar beräknas Isabella Löwengrip, 17, som driver Sveriges största blogg Blondinbella, dra in.
- Jag vill inte säga hur mycket jag tjänar, säger hon.
Att intresset för att annonsera ökat märker hon tydligt.
- Framför allt är det olika klädföretag som hör av sig, säger hon.
Isabella Löwengrip driver bloggen som ett eget företag och tar ut månadslön. Intäkterna gör även att hon fått ihop pengar till en bostadsrätt i Stockholm.


Får ersättning

Men bara för att en blogg har annonsintäkter på 75000 kronor i månaden betyder det inte alltid att bloggarna själva får behålla pengarna.
Bloggare som Elin Kling, Katrin Schulman och Linda Rosing bloggar på sajter som Kanal 5, Finest.se och Hanky.se och får ersättning för att blogga.
Fredrik Sellgren, Sverigechef för annonsnätverket Tradedoublers, räknar med att intresset håller i sig och jämför bloggarna med dokusåporna.
- Många följer bloggarna på samma sätt som dokusåporna, man vill veta vad som händer och går in på sidorna flera gånger per dag, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag