Avicii har sagt farväl med en sista spelning i Skandinavien. Foto: / Pelle T Nilsson/Stella PicturesAvicii har sagt farväl med en sista spelning i Skandinavien. Foto: / Pelle T Nilsson/Stella Pictures
Avicii har sagt farväl med en sista spelning i Skandinavien.  Foto: / Pelle T Nilsson/Stella Pictures
Spelningen får fyra getingar av Expressens Anders Nunstedt. Foto: / Pelle T Nilsson/Stella PicturesSpelningen får fyra getingar av Expressens Anders Nunstedt. Foto: / Pelle T Nilsson/Stella Pictures
Spelningen får fyra getingar av Expressens Anders Nunstedt.  Foto: / Pelle T Nilsson/Stella Pictures
Tim "Aviciis" Berglings föräldrar Klas och Anki fanns på plats. Foto: / Alex LjungdahlTim "Aviciis" Berglings föräldrar Klas och Anki fanns på plats. Foto: / Alex Ljungdahl
Tim "Aviciis" Berglings föräldrar Klas och Anki fanns på plats.  Foto: / Alex Ljungdahl
Även prins Carl Philip och prinsessan Sofia fanns på plats. Foto: / Christian OrnbergÄven prins Carl Philip och prinsessan Sofia fanns på plats. Foto: / Christian Ornberg
Även prins Carl Philip och prinsessan Sofia fanns på plats.  Foto: / Christian Ornberg
Cirka 15 000 personer fanns på Tallriken i Malmö under fredagskvällen. Foto: / Pelle T Nilsson/Stella PicturesCirka 15 000 personer fanns på Tallriken i Malmö under fredagskvällen. Foto: / Pelle T Nilsson/Stella Pictures
Cirka 15 000 personer fanns på Tallriken i Malmö under fredagskvällen. Foto: / Pelle T Nilsson/Stella Pictures

Ett stycke pophistoria som nu går i graven

Publicerad

MALMÖ

Aviciis finalföreställning innehåller feta fyrverkerier, hetsiga eldkastare, dimmiga rökpelare, läckra laserkanoner, färgstark grafik och mängder av hits.

Det är en snudd på fysiskt utmattande show, så var ska man börja?

Kanske med att konstatera att det är en ganska bra idé att sluta.

Avicii lägger kepsen på hatthyllan i höst, och det verkar inte finnas en partyprisse (eller partyprins) i Pildammsparken som inte är medveten om att detta mycket väl kan vara 26-åringens sista Sverigespelning någonsin när det pampiga introt får träden att dallra och marken att mullra ett par timmar innan midnatt.

Det är i så fall ett stycke exceptionell pophistoria som går i graven, och det är lika bra att dansa som om det vore den sista dagen på jorden.

Stämningen är det sannerligen inget fel på. Vemodet lyser med sin frånvaro. Glowsticksen och alkoläsken regerar.

Basen och beatsen i all ära, de positiva och upplyftande housemelodierna är i centrum. Ungefär som om det vore vilken Aviciishow som helst.

När man skrapar lite på den påkostade ytan är det också ungefär vad detta är.

En dansant popföreställning med snygg inramning, skickligt uppbyggda crescendon och många bekanta refränger - särskilt när konserten går in i sin andra timme.

Skillnaden mellan Avicii och de svenska housekollegorna Alesso, Axwell, Ingrosso, Angello och Galantis är inte alltid självklar eftersom likheterna är så påfallande många.

 

Aviciis sista spelning i Sverige

Självklart är Aviciis eget material lite poppigare, ofta aningen melodiösare och definitivt mer gränsöverskridande. Snilleblixten att göra house av country och folkrock gör honom till ett unikt kapitel när historien om edm-boomen ska skrivas ned.

Men live brottas han med samma utmaningar som många andra stjärn-dj:s.

Livekonceptet är sig väldigt likt.

Det är festligt när fyrverkerier exploderar och eldpelarna stiger mot skyn i synkroniserad takt i musiken, men det mesta har vi sett förut. Det mesta gjorde Avicii & co redan för fem år sedan, om än i annan skala. Livekonceptet har inte utvecklats särdeles.

Axwell & Ingrosso är exempelvis fortfarande alldeles för ensamma om att jobba med livevokalister på sina arenashower.

Avicii har turnerat som en vettvilling sedan genombrottet. Ett år hann han med 320 livespelningar. Att han hunnit med att ge ut två hitalbum är ett smärre mirakel.

Den här kvällen inleds med en timme där Avicii visar att han fortfarande är på väg... någonstans. Lite oklart åt vilket håll, och det är inte discon eller hiphopen utan tidiga hiten "Seek bromance" som får störst bifall - i viss konkurrens med ett par remixer (Robyns "Hang with me", Coldplays "Every teardrop is a waterfall").

Den andra, avslutande, timmen är mer hitbetonad. Rymmer fler musikaliska explosioner och specialeffekter, och i princip alla de egna hitsen.

Tillsammans bildar de två delarna en stilig punkt.

Det är till och med en final att bygga vidare på. Men det är nog smart att ta en lång paus nu. Dra sig tillbaka och tänka på hur han ska ta det vidare.

Avicii visar ännu en gång att han behärskar scenen. Men känslorna är lika tudelade som showen. Vi börjar kunna det här.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag