"En hyllning till Zarah Leander 100 år." Mattias Enn, ackompanjerad av Samuel Skönberg, på Ystad teater i går. Malmö nästa! Foto: Tilosius Niclas
"En hyllning till Zarah Leander 100 år." Mattias Enn, ackompanjerad av Samuel Skönberg, på Ystad teater i går. Malmö nästa!  Foto: Tilosius Niclas

En charmant estradör

Publicerad
Mattias Enn & Samuel Skönberg
Ystads teater.
Publik: 250.
Gratis garderob - något för andra att ta efter.



  Ett programblad med alla sånger, texter och kompositörer hade inte varit så dumt.


YSTAD. En angenäm överraskning!
För vem hade trott att en nästan helt okänd Mattias Nilsson från Nacka, som debuterade 1993 i Stockholm med minimusikalen ”I skuggan av en stövel”, skulle bli en så framstående estradör som han nu blivit?

Mattias Enn, som han
numera kallar sig, har i stort sett hela året, hyllat Zarah Leander (som föddes för 100 år sedan), och i går var det dags på Ystads teater.
Det lät dock inte särskilt lockande att en herre om inte i frack så i smoking skulle komma med en pianist (Samuel Skönberg) och i två timmar sjunga Zarah Leanders evergreens.

Det blev kanske inte heller
en förtrollad afton, men en högst trivsam och intressant underhållning var det när denne Mattias Enn var sin egen ciceron genom Die Leanders liv; från hennes debut hos Ernst Rolf (som ersättare för Margit Rosengren) fram till sin död 1981 via sin läromästare Karl Gerhard.
Zarah Leander levde ju ett mycket händelserikt liv bland legendarer som Pauline Brunius och Gösta Ekman fram till de mörka dagarna då hon lockades till Berlin och sedan, förlåten, gjorde comeback på Malmö stadsteater.

Den sympatiske och
charmerande Mattias Enn skildrade detaljerat, faktaspäckat och levande hennes liv, men just där – just under tiden i Tyskland när Zarah Leander blev nazisternas största stjärna – gick han lite som katten kring het gröt i skydd av Zarahs egna memoarer.
– Det var lätt att ryckas med av det stortyska, sa han, sedan Zarah Leander tackat nej till både Hollywood och Paris.
Så var det säkert.
Det var lätt att ryckas med av det stortyska – om man blundade för det som hände utanför filmateljéerna.

Marlène Dietrich blundade
inte. Hon såg vad som hände och flydde sitt land med krossat hjärta. Men Zarah stannade hos nazisttopparna.
– Hitler hyllades både här och där, försvarade (?) Enn Zarah med, genom en snegling åt det svenska hyckleriet under 30-talet.
Just här verkade det som om Enn inte riktigt visste vilket ben han skulle stå på. Så för att citera en välkänd Karl Gerhard-kuplett:
– Spott ut!
Men den melodiska vandringen genom Zarah Leanders liv klarade alltså Mattias Enn elegant och välartikulerat varför helhetsintrycket blev att Enn väl är värd ett besök när han om några veckor drar in i Malmö.

Hans final i Ystad blev en gripande tolkning av Jules Sylvains och Gösta Rybrants ”Sången om syrsor”, specialskriven till en åldrande Zarah Leander.
Så borde Mattias Enn ha slutat sin föreställning. Men i stället kom den ofrånkomliga ”Vill ni se en stjärna...”
Men det hade vi ju redan gjort då i två timmar!

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag