Anders Dahlbom skriver om Lemmy Kilmisters död.
Anders Dahlbom skriver om Lemmy Kilmisters död.

Som figur kommer Lemmy bli odödlig

Publicerad

Med Lemmy dör en dröm om det eviga rock’n'roll-livet.

Mannen med hatten och rösten var en av rockens verkligt stora arketyper.

”Det här kan vara sista gången”. En inte ovanlig tanke man får nuförtiden på konserter när rockhjältar i övre medelåldern vägrar att pensionera sig.

Med Motörhead i Stockholm tidigare i december kändes det verkligen på allvar. Som att nu, nu är det nog slut snart. Lemmy såg på Hovets scen ut som en tunn fågelskrämma, som en svag silhuett av en rockstjärna. Rösten var en raspig oklarhet. "Det här kan väl inte gå mycket längre till?" kommer jag ihåg att jag tänkte.

Med Motörhead skapade han under decennier inte bara flera klassiska låtar och album utan även ett sätt att leva. Det är framför allt som figur som Lemmy kommer att bli odödlig.

Lemmy kändes som en självklar beståndsdel i rockens värld, en symbol större än sig själv.

Hatten, vårtan, rösten, det fullkomligt unika sättet att spela bas. Allt det där gjorde Lemmy Kilmister till en av rockhistoriens verkligt stora personligheter. Men framför allt personifierade han mer än någon annan ett rock’n’roll-liv som aldrig växlade ner, en arketyp som möjligen på äldre dar började dricka vodka i stället för whisky. Drömmen om ett rockäventyr som aldrig tar slut.

Nu är det slut för gott. Lemmy må vara död men hans överstyrda basriff kommer aldrig sluta vibrera.

På Hovet var det ingen som riktigt trodde på den skröplige sångaren som sa ”vi kommer tillbaka”. Däremot var Lemmys avslutande ord från scen en bra sammanfattning av allt han stod för:

”Don’t forget us, we are Motörhead. And we play rock’n’roll”.

Vila i frid.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


3

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag