Gry Forssell är programledare för Sommarkrysset som sänds från Gröna Lund Foto: JARI KANTOLA / STELLA PICTURESGry Forssell är programledare för Sommarkrysset som sänds från Gröna Lund Foto: JARI KANTOLA / STELLA PICTURES
Gry Forssell är programledare för Sommarkrysset som sänds från Gröna Lund Foto: JARI KANTOLA / STELLA PICTURES
Gry Forssell. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURESGry Forssell. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Gry Forssell.  Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

Tittarna fick inte se dramat – Grys reaktion: ”Mardröm”

Publicerad

Tusentals tittare följde direktsändningen av Sommarkrysset från Gröna Lund. 

Under sändningen stoppades bergochdalbanan mitt emot  – och flera personer fastnade i luften. 

– Jag har inte märkt någonting, säger programledaren Gry Forssell. 

TV4-programmet ”Sommarkrysset” sänds från nöjesparken Gröna Lund i Stockholm. 

I lördagens program gästades programledaren Gry Forssell av artister så som Benjamin Ingrosso, Jens Lekman, Linda Pira och Anton Hagman.  

Sändningen pågick som vanligt – men utanför bild var det betydligt mer dramatiskt. Ett hundratals meter mitt emot scenen finns berg och dalbanan Jet Line – som fastnade mitt i en åktur vid 20.45-tiden. 

 

LÄS MER: Gry Forssell berättar om privatlivet med maken

Satt fast i bergochdalbanan

Flera personer satt fast högt uppe i bergochdalbanan. En tekniker försökte ta ner personer. Men till slut kunde vagnana köras ned – då hade karusellen stått still i tio minuter. 

TV4-programledaren märkte ingenting av dramatiken. 

– Jag är så koncentrerad på det jag håller på med, så jag har inte märkt någonting, säger Gry Forssell. 

 

LÄS MER: Gry Forssell om oron för cancer: "Vidrigt"

 

”Jag är så höjdrädd”

Gry Forssell är lättad över att det gick bra och att det inte var hon som satt fast i bergochdalbanan. 

– Usch, jag är så höjdrädd. Det skulle vara en sådan jäkla mardröm om jag satt där, säger hon. 

 

”Tryckte på nödstoppet”

Gröna Lunds informationschef Annika Troselius har förklarat anledningen till det plötsliga stoppet i åkattraktionen. En i personalen hade tryckt på nödstoppet – som en rutinåtgärd sedan banans kedja stannat av okänd anledning.

– Jet Line stannade klockan kvart i nio. En i personalen tryckte på nödstoppet eftersom kedjan stannade när ett tåg var på väg upp i kedjan, säger Annika Troselius.

Relaterade ämnen
Max Sohl Stjernberg
Max Sohl Stjernberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag