Sist Dolly Parton turnerade i Europa var på 70-talet. Biljetterna till konserterna i mars har blivit ett hett byte.
Sist Dolly Parton turnerade i Europa var på 70-talet. Biljetterna till konserterna i mars har blivit ett hett byte.

Dolly Parton har blivit stilikon

Publicerad
Uppdaterad
Sverige har Dolly Parton-feber. De 26 500 biljetterna till stjärnans konserter tog slut på en dag.
- Hon har rösten, brösten och trösten, säger fanset Lisa Larsson.
Hon har varit en superstjärna i årtionden, Dolly Parton, 60. Men hon har inte turnérat i Europa sedan 1970-talet. Så när de tre konserterna i Sverige i mars annonserades ut blev det rusning efter biljetterna. Lisa Larsson och Cecilia Rimér är lyckliga innehavare av varsin Dolly-biljett. Lisa Larsson, 26, och Cecilia Rimér, 26, försökte boka platser men fick höra att det var slutsålt redan samma dag. Men på julafton överraskade Cecilias pojkvän dem med två biljetter. Han hade kommit fram till biljettkassan två minuter efter att de hade öppnat.

"Rakt in i hjärtat"

De tror att Dolly-febern beror på att hon alltid har stått för sina val och aldrig ändrat sin stil. - När man sitter och deppar över honom med stort H vet Dolly hur man känner sig och sjunger rakt in i hjärtat. Hon vet hur man tröstar med sin fantastiska röst, säger Lisa Larsson. - Hon är respektingivande för att hon är så smart och talangfull. Kitschfaktorn är bara en bonus, säger Cecilia Rimér.

Varnar för internet

Handeln med andrahandsbiljetter är i full gång och priserna rusar uppåt. Nu varnar konsertarrangören Ema Telstar för internethandeln. - Om konserten skulle ställas in får man aldrig tillbaka mer pengar än vad biljetten kostade i första hand, säger Annika Kempe på Ema Telstar. I början av februari ges också biografin "En smart blondin - boken om Dolly Parton" ut på svenska.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag